Oppimisprosessin suunnittelu
Oppimisprosessi tulee suunnitella virtuaalimaailmaan huolella. Pohdittavia kysymyksiä ovat mm.:
- Mitä lisäarvoa virtuaalimaailma tuo opittavaan asiaan? (motivaatio, vuorovaikutus, havainnollisuus, autenttisuus, kustannussäästöt, turvallisuus...)
- Mitä haluan oppijoiden oppivan?
- Mitkä toiminnalliset prosessit tukevat tavoitteeseen pääsyä?
- Kuinka ohjaan oppimistilanteen aikana?
- Mitä vuorovaikutuskanavia käytetään?
- Mitä työkaluja tarvitsen opettajana?
- Mitä työkaluja oppijat tarvitsevat?
- Kuinka tehtäviä suoritetaan ja missä?
- Kuinka tehtävät palautetaan?
- Kuinka uusi osaaminen osoitetaan?
- Kuka arvioi?
- Mitä haasteita oppijat saattavat kohdata tilanteen aikana?
- Kuinka haasteet ratkaistaan?
- Kuinka oppimistilanne kootaan yhteen päätteeksi?
Käytännön kokemusten mukaan hyvä oppimiskokemus muodostuu virtuaalimaailmassa alla olevan mukaista toimintaa tarkoituksenmukaisesti yhdistelemällä oppimisen tavoitteet huomioiden.
- Minä: Avatar-hahmon muokkaaminen
- Tutkiminen: Liikkuminen ympäristössä
- Viestintä: Informaation jakaminen muiden kanssa
- Navigointi: 3D-sisältöön tutustuminen
- Vuorovaikutus: 3D-objektien käyttö
- Luominen/tekeminen: Projektin/tehtävän suunnittelu ja toteutus
- Jakaminen: Tuotosten jakaminen/palauttaminen ohjaajalle
- Arviointi: Projektin onnistumisen arviointi
- Palaute: Etenemisestä ja työskentelystä saatu palaute