Valintaa tehdessä
Oppimispeliä tai simulaatioita opetuksessa käytettäessä ja niitä valittaessa on otettava huomioon mm. seuraavia seikkoja:
- Pelaajien taustat (ikä, kieli, kokemus, aiempi tietämys, oppimistaipumukset, jne.)
- Mitkä ovat oppimisen tavoitteet?
- Kuinka pelin sisältö, kokemukset, mekaniikat ja aktiviteetit ovat suhteessa oppimisen tavoitteisiin?
- Kuinka kiinteä osa peliä, sen mekaniikkaa, prosesseja, pelikokemusta sisältö on?
- Sitouttaako peli oppijoita, onko se uppouttava?
- Millainen oppimiskäyrä pelillä on (kehittyvätkö pelaajat toiston kautta), saavatko asianmukaista palautetta, onko edistyminen selkeää?
- Kuinka täsmällistä toimintaa vaaditaan?
- Kuinka opittu siirtyy pelin ulkopuolelle?
- Kuinka arvioidaan?
- Mitkä muut käytänteet tukevat oppimista, joko pelin aikana kuten itsearviointi, monivalintakysymykset, tai sen jälkeen esim. yhteinen keskustelu?
- Kuinka kauan oppijat tulevat muistamaan opitun asian?