Vad är sociala medier?

Övningsuppgift: Sociala medier i elevernas värld

  1. Fråga dina elever vilka sociala medier (t.ex. blogg, wiki, Facebook, IRC-galleria, YouTube, Habbo Hotel, Wikipedia, Messenger, Skype etc.) de själva använder eller känner till? Vad är egentligen sociala medier? Skriv upp de sociala medier som nämns och hur många elever som använder dem.
  2. Diskutera med dina elever och be dem med egna ord beskriva vad sociala medier är?
  3. Diskutera med dina elever och be dem berätta hur sociala medier (olika applikationer) används?
  4. Gör en sammanfattning av diskussionen och elevernas åsikter: hur skulle du utgående från dem definiera sociala medier i elevernas värld?

Det finns många definitioner på sociala medier. I medierna definieras sociala medier ofta utgående från enskilda program eller nätgemenskaper, inte som ett helhetsfenomen. Sociala medier är dock mycket mer än Facebook och Youtube som vanligtvis nämns.

Definitionen av sociala medier

"Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll."
Wikipedia [19.8.2011]

"Sociala medier är en kommunikationsform som utnyttjar datanät och datateknik, där innehåll som producerats interaktivt och användarorienterat behandlas och relationer mellan människor byggs upp och upprätthålls."
Sosiaalisen median sanasto, Sanastokeskus TSK (pdf)

"Sociala medier kan alltså ses som en omorganisering och omfördelning av arbetet inklusive verktyg, men lika väl som en allmän förändring av tillvägagångssätt som är möjlig tack vare Internet."
Kari A. Hintikka, 2009

"Sociala medier är en ny form av nätmedier eller mobila medier, som utgör en plattform för indirekt eller direkt växelverkan mellan användarna och där användarna kan publicera och bearbeta sina alster gemensamt."
Pasi Silander, 2011

Egenskaper hos sociala medier

Publicering, delning av filer I sociala medier kan vem som helst publicera sina tankar och alster (t.ex. bilder, videor, texter) och via fildelningstjänster dela dem med miljontals internetanvändare. Alternativt kan användaren dela sitt alster endast med en liten, begränsad grupp, till exempel sin skolklass eller sina vänner.
Lätta att använda, popularisering Användningen av sociala medier har ökat i takt med att användningen av datorer och program har ökat. Vanligast är sociala medier som är lätta att använda, eftersom de inte förutsätter någon förhandskunskap eller utbildning. Många applikationer och teknologier som ursprungligen använts av yrkesfolk eller intresserade inom området har populariserats och fört med sig nya verktyg och möjligheter till var och en av oss.
Användarorientering Användarna producerar det mesta av innehållet i sociala medier och skapar nätverk och gemenskaper. Sociala medier styrs eller organiseras inte centraliserat, även om det är kommersiella aktörer eller organisationer som utvecklat verktygen och applikationerna.
Kommunikation Största delen av användningen av sociala medier anknyter till kommunikation och interaktion mellan användarna. Interaktionen kan ske direkt mellan användarna eller via en applikation, till exempel sociala bokmärken, navigering eller digitala fotspår.
Social gemenskap I sociala medier bildar användarna gemenskaper, till exempel kring gemensamma intressen eller teman. Inom gemenskaperna kan användarna dela tankar, utbyta åsikter samt bearbeta och publicera medieprodukter. Det är dock sällsynt med egentliga utvecklingsgemenskaper och oftast beskriver uttrycket "blandad flock" gemenskaperna bättre.
Avgiftsfria eller reklamfinansierade applikationer och verktyg De flesta sociala medieapplikationer och -verktyg är internettjänster som är avgiftsfria för användaren. Verktygen kan ha utvecklats av en icke-vinstdrivande organisation eller en kommersiell aktör. Den som upprätthåller tjänsten gör oftast vinst på annonser som är riktade till användarna eller genom att sälja tilläggsegenskaper. Applikationerna kan också i vissa fall samla in information om användarna, som säljs i kommersiellt syfte.
Användarprofil och elektronisk identitet I de flesta applikationer skapar användaren en egen användarprofil, som består av till exempel användarens bild, namn och eventuella övriga uppgifter. Användaren kan i sociala medier ha olika roller som inte nödvändigtvis stämmer överens med verkligheten. Användaren kan också ge sig ut för att vara någon annan än sig själv. Den elektroniska identiteten motsvarar inte nödvändigtvis den verkliga identiteten, den beskriver endast delvis den verkliga identiteten och kan variera i olika tjänster. Man kan också ha flera elektroniska identiteter. Den elektroniska identiteten (t.ex. användarnamnet) är kopplad till användarens inloggning och identifiering i olika tjänster.
Demokrati Sociala medier är såtillvida demokratiska att alla användare har möjlighet att publicera sina tankar och alster. De sociala gemenskaperna är också oftast internt organiserade och öppna och det är gemenskaperna själva som skapar sin verksamhetskultur och sina regler. Å andra sidan genomgår en del av de till synes öppna sociala medieverktygen (såsom vissa diskussionsforum eller det kollektiva nätlexikonet Wikipedia) moderering och förhandscensurering.

Vad är nytt i sociala medier jämfört med Internet och webben?

I sociala medier är det egentligen bara fråga om tillämpning av den ursprungliga idén med hypermedia och Internet på användarnivå och popularisering av applikationer. Det här har varit möjligt tack vare att det grafiska användargränssnittet är lätt att använda och att internetanslutningarna har ökat. Det har gett barn, unga och också lärare möjlighet att kommunicera virtuellt på ett nytt sätt. Det stora antalet användare har också fört med sig reklamer och kommersialism på Internet som främst utnyttjar sociala medier.