Praktiskt genomförande i olika skolmiljöer

Vasa övningsskola, år 7-9

Hela Vasa övningsskolas verksamhet omfattar undervisning i förskola, grundskola och gymnasium. Administrativt är skolan en del av Åbo Akademis pedagogiska fakultet och fungerar som praktikskola för den finlandssvenska lärarutbildningen. Målet för skolutveckling är aktiv kompetensutveckling, tidsenlig utbildningspraktik inom lärarutbildningen, kontinuerlig förnyelse av miljö och materiel, fortgående analys av den pedagogiska och samhälleliga utvecklingen samt deltagande i nationella och internationella projekt.

Aktuellt på Övis just nu är ett så kallat Lärmiljöprojekt kring de pedagogiska möjligheter pekplattor ger undervisningen.

– IT öppnar ju just för det arbetssättet att eleverna är medskapare av undervisningsinnehållet, och söker också ofta egna sökvägar och hittar framförallt egna svar på uppgifterna och frågorna.

Cygnaeus skola, Åbo

Cygneus skola är en 1-6-skola i Åbo. Skolan har ca 360 elever. Cygnaeus skola har speciell karaktär både som finlandssvensk skola och en skola där två- och flerspråkighet beaktas. I skolan betonas elevens väg till kunskap, där målet är att skapa en positiv lärmiljö i vilken eleven har möjligheter till att utnyttja sina egna resurser för att utvecklas som lärande individ.


År 2012-2013 har Cygnaeus skola en satsning på information utåt, med hjälp av sociala medier, såsom sitt Twitter-konto. Vad gäller kompetensutveckling har den senaste satsningen handlat om effektiv hantering av kontorsprogram och skoladministrationsprogrammet. Cygnaeus skola har också en IT-ansvarig lärare som informerar lärarkåren och fortbildar efter behov.

Sibbo gymnasium

Sibbo gymnasium är kommunens svenskspråkiga gymnasium.

Skolan, som har ca 150 studerande, jobbar för jämlikhet, demokrati, samhörighet och ett aktivt förhållningssätt till hållbar utveckling. Skolan strävar också efter att erbjuda mångsidiga och inspirerade undervisnings- och arbetsmetoder.

Sibbo gymnasium har ett öppet trådlöst nätverk, som möjliggör att eleverna kan använda sina personliga datorer i undervisningen. Skolan sporrar till BYOD, genom att elever som köper en egen dator eller pekplatta får ett litet stipendium. De digitala verktyg och tjänster som är vanligast på skolan är kommunens lärplattform, olika molntjänster och andra webbaserade program.

Myllyojan koulu, Uleåborg

Myllyojan koulu är en närskola i Uleåborg som arbetar enligt samarbetsprincipen.

I vår skola spelar nätverkssamarbetet en viktig roll i vår strävan att stödja elevernas lärande och växande. Nätverkssamarbetet syns i form av samarbete mellan hem och skola, enhetliga lärstigar och elevernas delaktighet, fostran till internationalism – t.ex. Grön Flagg och Unicef – samt uppdelning av lärarskapet. Datanäten gör det lättare att kommunicera och skapa nya kontakter.

Skolbiblioteket som är utrustat med datorer är en central lärmiljö i vår skola. Här tränar eleverna sina IT-färdigheter med hjälp av Myllyojan koulus "kunskapstrappa". Målet är kompetens, attityd och intresse för livslångt lärande. Små förändringar har gjort vår skolbyggnad modernare och stödjer den pedagogiska utvecklingen. IKT-verktyg skaffas småningom i enlighet med stadens IT-strategi.

Pohjankartanon koulu, Uleåborg

Pohjankartanon koulu är en skola med cirka femhundra elever i årskurserna 7–9, som ligger i närheten av Uleåborg centrum och Musiikkikeskus. Skolbyggnaden inhyser också Madetojan musiikkilukio och Oulu-opisto. Målet för undervisningen är en bred allmänbildning, ansvarsfullhet och mångsidig färdighet att lära sig. Pohjankartanon koulu erbjuder högklassig grundläggande utbildning och bedriver målmedvetet fostrande och pedagogiskt samarbete. En del av klasserna är musikklasser, som mångsidigt genomför sin särskilda utbildningsuppgift inom musik. Genom programmet Framtidens skola har skolan fått tillgång till modernare lokaler och modern undervisningsteknik. Ämnesöverskridande projekt som befäster undervisningen genomförs varje år på alla årskursnivåer. Den aktiva elevkårs- och vänelevsverksamheten samt föräldrakommitténs arbete främjar sammanhållningen i skolan.

Ritaharjun koulu, Uleåborg

I allaktivitetshuset i Ritaharju finns både grundläggande utbildning, dagvård, ungdomsarbete och ett bibliotek. Huset har en gemensam ledningsgrupp med representanter för de olika yrkesgrupperna. Målet är att lokalerna används på ett sätt som bidrar till omfattande synergi, samarbete och gemenskap.

Vår vision är att vara framtidens bygemenskap, där entusiasm och glädje, respekt för andra, säkerhet och samarbete stödjer livslångt växande, välbefinnande och lärande.

Karan koulu, Riihimäki

Karan koulu är en skola som ger grundläggande utbildning i årskurserna 6–10. Vår skola har cirka 400 elever och 30 lärare.

Skolbyggnaden byggdes 1956 och sanerades 2009. Alla våra lokaler är utrustade med modern teknik. I varje klassrum finns en dator, en interaktiv skrivtavla, en dokumentkamera och en videoprojektor. Också säkerhetstekniken är modern. Vi har en ADB-klass och ett bibliotek utrustat med datorer. Dessutom finns det några elevdatorer i undervisningsklasserna.

Pohjolanrinteen koulu, Riihimäki

I Pohjolanrinteen koulu studerar 433 elever. Största delen är elever i årskurserna 7–9 men också alla regionens elever i årskurs 6 går i vår skola. Vi hoppas att sjätteklassarna och deras fyra klasslärare för med sig en fläkt av lågstadiet till vår skola. Vårt skolhus på Pohjolagatan blev färdigt 1967. Läsåret 2007–2008 sanerades skolan.

Våren 2011 valdes skolan till en Smart Showcase-skola. När det gäller användningen av undervisningsteknisk utrustning samarbetar vi och utbyter sakkunskap med andra skolor.

Riihimäen lukio, Riihimäki

Riihimäen lukio har knappt 500 elever och är stadens enda dagsgymnasium. Vuxengymnasiet verkar i samma byggnad. Riihimäen lukio är ett allmänt gymnasium, som utöver de nationella kurserna också har många tillämpade kurser i konst- och färdighetsämnen. Tävlingsidrottare har möjlighet att välja idrottsträning.

Skolbyggnaden sanerades för fem år sedan. I samband med saneringen utrustades skolan med modern apparatur. En dator, en dokumentkamera, en dataprojektor och en interaktiv skrivtavla installerades i alla klassrum. Den nya teknologin är hela tiden närvarande i skolarbetet.

Färdigheten att lära sig har blivit ett centralt utvecklingsobjekt i Riihimäen lukio. Tack vare den nya tekniken har inlärningsmetoderna blivit mångsidigare.

Kupittaan lukio, Åbo

Kupittaan lukio är ett modernt, framtidsinriktat och allmänbildande gymnasium, där de studerande lär sig att använda datateknik i sina studier. I Kupittaan lukio har undervisningen nära kontakt med det omgivande samhället.

I vår skola används den nyaste undervisningsteknologin. De studerande kan delta i många nationella och internationella utbildningsprojekt och i studieresor.

Kupittaan lukio finns i två hus: Förutom i huvudbyggnaden studerar gymnasieeleverna i det närbelägna ICT-huset.

Kupittaan ICT-lukio är ett nationellt gymnasium, som beviljats en särskild utbildningsuppgift av undervisnings- och kulturministeriet. Det är en fortsättning på specialiseringslinjen i informationsteknik och mediekunskap som startade hösten 2000 och har en nära samverkan med högskolor och arbetslivet.