Praktiskt genomförande i olika skolmiljöer
Vasa övningsskola, år 7-9
Aktuellt på Övis just nu är ett så kallat Lärmiljöprojekt kring de pedagogiska möjligheter pekplattor ger undervisningen.
– IT öppnar ju just för det arbetssättet att eleverna är medskapare av undervisningsinnehållet, och söker också ofta egna sökvägar och hittar framförallt egna svar på uppgifterna och frågorna.
Cygnaeus skola, Åbo
År 2012-2013 har Cygnaeus skola en satsning på information utåt, med hjälp av sociala medier, såsom sitt Twitter-konto. Vad gäller kompetensutveckling har den senaste satsningen handlat om effektiv hantering av kontorsprogram och skoladministrationsprogrammet. Cygnaeus skola har också en IT-ansvarig lärare som informerar lärarkåren och fortbildar efter behov.
Sibbo gymnasium
Skolan, som har ca 150 studerande, jobbar för jämlikhet, demokrati, samhörighet och ett aktivt förhållningssätt till hållbar utveckling. Skolan strävar också efter att erbjuda mångsidiga och inspirerade undervisnings- och arbetsmetoder.
Sibbo gymnasium har ett öppet trådlöst nätverk, som möjliggör att eleverna kan använda sina personliga datorer i undervisningen. Skolan sporrar till BYOD, genom att elever som köper en egen dator eller pekplatta får ett litet stipendium. De digitala verktyg och tjänster som är vanligast på skolan är kommunens lärplattform, olika molntjänster och andra webbaserade program.
Myllyojan koulu, Uleåborg
I vår skola spelar nätverkssamarbetet en viktig roll i vår strävan att stödja elevernas lärande och växande. Nätverkssamarbetet syns i form av samarbete mellan hem och skola, enhetliga lärstigar och elevernas delaktighet, fostran till internationalism – t.ex. Grön Flagg och Unicef – samt uppdelning av lärarskapet. Datanäten gör det lättare att kommunicera och skapa nya kontakter.
Skolbiblioteket som är utrustat med datorer är en central lärmiljö i vår skola. Här tränar eleverna sina IT-färdigheter med hjälp av Myllyojan koulus "kunskapstrappa". Målet är kompetens, attityd och intresse för livslångt lärande. Små förändringar har gjort vår skolbyggnad modernare och stödjer den pedagogiska utvecklingen. IKT-verktyg skaffas småningom i enlighet med stadens IT-strategi.
Pohjankartanon koulu, Uleåborg
Ritaharjun koulu, Uleåborg
Vår vision är att vara framtidens bygemenskap, där entusiasm och glädje, respekt för andra, säkerhet och samarbete stödjer livslångt växande, välbefinnande och lärande.
Karan koulu, Riihimäki
Skolbyggnaden byggdes 1956 och sanerades 2009. Alla våra lokaler är utrustade med modern teknik. I varje klassrum finns en dator, en interaktiv skrivtavla, en dokumentkamera och en videoprojektor. Också säkerhetstekniken är modern. Vi har en ADB-klass och ett bibliotek utrustat med datorer. Dessutom finns det några elevdatorer i undervisningsklasserna.
Pohjolanrinteen koulu, Riihimäki
Våren 2011 valdes skolan till en Smart Showcase-skola. När det gäller användningen av undervisningsteknisk utrustning samarbetar vi och utbyter sakkunskap med andra skolor.
Riihimäen lukio, Riihimäki
Skolbyggnaden sanerades för fem år sedan. I samband med saneringen utrustades skolan med modern apparatur. En dator, en dokumentkamera, en dataprojektor och en interaktiv skrivtavla installerades i alla klassrum. Den nya teknologin är hela tiden närvarande i skolarbetet.
Färdigheten att lära sig har blivit ett centralt utvecklingsobjekt i Riihimäen lukio. Tack vare den nya tekniken har inlärningsmetoderna blivit mångsidigare.
Kupittaan lukio, Åbo
I vår skola används den nyaste undervisningsteknologin. De studerande kan delta i många nationella och internationella utbildningsprojekt och i studieresor.
Kupittaan lukio finns i två hus: Förutom i huvudbyggnaden studerar gymnasieeleverna i det närbelägna ICT-huset.
Kupittaan ICT-lukio är ett nationellt gymnasium, som beviljats en särskild utbildningsuppgift av undervisnings- och kulturministeriet. Det är en fortsättning på specialiseringslinjen i informationsteknik och mediekunskap som startade hösten 2000 och har en nära samverkan med högskolor och arbetslivet.