Sociala medier

Sociala medier och olika sociala webbapplikationer är en del av många elevers vardag. Användningen av sociala medier förutsätter en helt ny form av digital läsfärdighet, förmåga att tolka hypermedia och umgås tryggt i en virtuell gemenskap. I mötet med sociala medier krävs framför allt etiska och moraliska färdigheter, kunskap om dataskydd samt förståelse och kännedom om upphovsrätt. En av skolans uppgifter är att erbjuda eleverna en trygg miljö där de kan lära sig använda informationsteknik på ett mångsidigt sätt, växa till aktiva medborgare och fundera över etisk och moralisk användning av medier.

Sociala medier som lärmiljö

Sociala medier erbjuder också utmärkta verktyg för pedagogisk användning av informations- och kommunikationsteknik. Wikiverktygen gör det till exempel möjligt att gemensamt bygga upp kunskap, kanske i form av gemensam processkrivning, så att flera elever kan skriva och kommentera en gemensam text. En blogg kan åter fungera som inlärningsdagbok eller som plattform för elevens portfölj. Genom diskussioner på nätet främjas i bästa fall uppbyggandet av kunskap, dialog och öppet lärande. Många sociala medieverktyg möjliggör en gemensam planeringsprocess, exempelvis visualiserad, i form av ett begreppsschema.

Också ur demokratisk synvinkel och med tanke på rätten att få och förmedla information spelar de sociala medierna en viktig roll i dagens samhälle. De gör det möjligt för medborgarna att påverka och delta i beslutsfattande. En av skolans uppgifter är att fostra eleverna till aktiva medborgare, vilket främjas av förmågan att använda sociala medier.

Syftet med avsnittet om sociala medier är att det ska fungera som guide för läraren på upptäcktsresan i de sociala mediernas värld och stödja lärarens lärande av nya färdigheter. Upptäcktsresan kan vara en process, där läraren och eleverna gemensamt lär sig använda sociala medier.