Sociala medier ur skolorganisationens synvinkel

En förutsättning för att användningen av sociala medier i en skolorganisation är ansvarsfull och datasäker är att användningen är genomtänkt. Skolan kan fungera som officiell organisation i sociala medier eller också mer eller mindre som elevernas interna gemenskap. Det är bra att bestämma gemensamma regler för sociala medier som en del av skolans verksamhetskultur. Användningen av sociala medier kan till exempel beskrivas i den årliga verksamhetsplanen, den lokala läroplanen och i skolans strategi för användning av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.

Användningsområden för sociala medier i en skolorganisation:

  • Uppföljning och informationsanskaffning
  • Hörande och beredning av projekt
  • Intressentrelationer och bildande av nätverk
  • Information och kommunikation gällande skolans/läroanstaltens verksamhet
  • Samarbete mellan hem och skola
  • Lär- och studiemiljö
  • Arbetsplattform
  • Informations- och gemensamt utvecklingsverktyg
  • Elevernas delaktighet

I sociala medier och medietjänster kan lärarna och rektorn ha många olika roller. Den lönar sig att gemensamt klargöra och avtala om vilken roll lärarna ska ha i sociala medier och hur användarna informeras om detta i gemenskaper och nätverkstjänster eller i skolans blogg.

Lärarens/rektorns identitet i sociala medier:

  • Representant för sin organisation: Läraren/rektorn fungerar exempelvis som administratör för skolans blogg eller Facebookprofil eller deltar i diskussionerna som officiell representant för skolan.
  • "Hybrid", privatperson som för fram sin yrkesroll: Läraren/rektorn uppträder som sig själv, men deltar i diskussioner och publicerar material som gäller arbetet och arbetsplatsen.
  • Privatperson: Läraren/rektorn uppträder som privatperson, inte som representant för skolan.

Skolor och läroanstalter kan göra upp ett dokument som innehåller riktlinjerna och reglerna för användningen av sociala medier. Idéer finns till exempel i handboken Sosiaalisen median tietoturvaopas (på finska) (VAHTI 4/2010, pdf)