IKT:s ändamålsenlighet
Teknologin som används bör lämpa sig för det ändamål det är planerat för. Användningsmöjligheterna inverkar på hur bra tekniken fungerar i olika situationer och redan tekniken i sig styr verksamheten i en viss riktning. Sociala medier erbjuder till exempel olika användningsmöjligheter: På Facebook upprätthålls sociala kontakter, på YouTube kan man publicera material och på Twitter går det att snabbt förmedla tankar och korta meddelanden. I skolan innebär ändamålsenlighet till exempel att bärbara datorer stödjer projekt som genomförs utanför skolan bättre än stationära datorer i klasserna och att det går bättre att producera texter gemensamt på Google Docs än på Word.
Det måste finnas tillräckligt med utrustning och program, som dessutom bör vara lätt tillgängliga. Ofta betyder inte tilläckligt det samma som ett stort antal datorer, eftersom resurserna kan delas om datorerna placeras på rätt sätt. I projektarbeten kan det till exempel räcka med en dator per grupp. Ofta baserar sig de bästa lösningarna, när det gäller placeringen av datorer, på lärarnas gemensamma överenskommelser och på olika former av användning: traditionella datasalar, bärbara datorer, stationära datorer i korridorer och bibliotek osv. Användningen begränsas om man endast tillämpar ett sätt.