Datatekniska resurser – anskaffning, fördelning och underhåll

IKT-anskaffningar hänger nära samman med utvecklingen av lärmiljöer. Till IKT-anskaffningar kan man räkna bl.a. all utrustning och programvara i anslutning till datorer och datanät samt den presentationsutrustning som finns i klasserna.

Rektorn borde kunna delta i anskaffningen av datateknisk utrustning och föra fram den pedagogiska aspekten. De pedagogiska behoven spelar en central roll när man avgör vilken typ av utrustning som behövs. Vid anskaffningen av utrustning ska rektorn också klart och tydligt kunna förmedla sin personals önskemål och behov, så att skolan får utrustning som är pedagogiskt förnuftig. Rektorn ansvarar för sin skola och dess pedagogiska utveckling.

Redan då man planerar anskaffningen av utrustning är det bra att beakta frågor som gäller underhåll och ibruktagande av utrustningen: hur sköts garantifrågor, vem installerar utrustningen, vem ansvarar för IT-stödet, hur ska utrustningen tas i bruk i organisationen, hur ska utrustningen placeras och eventuellt reserveras etc. Det finns inga entydiga svar på dessa frågor men det är viktigt att de gås igenom på förhand med t.ex. IT-förvaltningen, IT-stödet, de personer som ansvarar för ADB och AV-material samt övriga parter. I det kommunala tjänste- och kollektivavtalet för undervisningspersonal ges riktlinjer om skötseln av AV-material och ansvar för datateknisk utrustning (UKTA 2011 16§) men ingenting nämns t.ex. om gymnasier.

Vid anskaffning av datateknisk utrustning är det oftast fråga om en första inredning av en datorsal, kompletterande anskaffning eller utbyte av leasingutrustning.