Interaktiva tavlor

Med interaktiv tavla avses ett system som består av en dator, dataprojektor och skrivtavla med rörelseigenkänningsteknik. Den interaktiva tavlans uppgift är att projicera datorns bildskärm på skrivtavlan, som fungerar som en stor pekskärm.

Teknologin i interaktiva tavlor baserar sig antingen på observation av beröring eller på elektromagnetisk teknik. Oberoende av teknik kan interaktiva tavlor användas med speciella pennor som bildar ett elektromagnetiskt fält eller genom att trycka med till exempel fingret. Det finns tavlor på marknaden, som tillåter användning av bägge teknikerna parallellt. I de nyaste taveltyperna kan flera personer använda tavlan samtidigt.

Det interaktiva systemet kan också tillämpas på en traditionell skrivtavla med hjälp av tilläggsutrustning eller en speciell dataprojektor. I det fallet används t.ex. ultraljuds-, infraröd- eller laserteknik.

Tack vare de interaktiva tavlorna har också annan undervisningsteknisk utrustning gjort sitt intåg i de finländska klassrummen, såsom dokumentkameror, integrerade högtalarsystem, pekskärmar, interaktiva svarare och skrivplattor.

I Finland har man ännu inte desto mera undersökt hur interaktiva tavlor påverkar inlärningsresultaten, men i USA och Storbritannien visar erfarenheterna att interaktiva tavlor åtminstone i de lägre klasserna förbättrar inlärningsresultaten, förutsatt att de används rätt.

Till de största undersökningarna hör en fältundersökning som genomfördes i USA 2008–2010 av forskningscentralen Marzano (Marzano Research Laboratory, Englewwood, Colorado, USA). Sammanlagt 5 000 studerande och 170 lärare deltog i undersökningen. Eleverna delades in i två grupper och observerades under två års tid. Bägge grupperna hade samma undervisningsprogram – det ena genomfördes med interaktiv undervisningsteknologi, det andra utan. Resultaten var lika för de båda läsåren: användningen av interaktiva tavlor förbättrade inlärningsresultaten med 16 procentenheter.

"Utgående från forskningsresultaten fanns det två orsaker till de bättre inlärningsresultaten. För det första uppnådde lärare som kunde använda den interaktiva undervisningsteknologin så effektivt som möjligt bättre resultat. För det andra förbättrades inlärningsresultaten, då en övergripande, interaktiv undervisningsteknologi användes, inte endast enskilda komponenter."

Undersökningens slutrapport (pdf).

Leverantörer av interaktiva tavlor som fås i Finland:

Utöver dessa finns det system som baserar sig på flera tillverkares dataprojektorteknik.