Första inredning av datorsal

En första inredning av en datorsal kommer oftast i fråga när en ny skolfastighet blir färdig eller en gammal fastighet saneras. Vid planering av en första inredning har rektorn möjlighet att påverka de datatekniska lösningarna i den nya skolfastigheten. Det lönar sig att fundera noga och långsiktigt på lösningarna, eftersom det sannolikt kommer att dröja ett tag innan det blir aktuellt med en ny anskaffningsrunda. Det är alltså skäl att reservera tillräckligt med tid och resurser för planeringen av den första inredningen.

I planeringsskedet går det att påverka bl.a. planeringen av elektricitet, ventilation, AV-utrustning och datateknik. Planeringen ska utgå från skolans vision om hur studiemiljön ska se ut om exempelvis fem år. Med hjälp av visionen kan man ta ställning till bl.a. hur många datorer som behövs, var de ska placeras, deras kvalitet, vilka möbler, program och presentationssystem som behövs, och eventuellt också till frågor som gäller klassrummens storlek, form, belysning, luftkonditionering och förvaringsutrymmen. Pedagogiken ska vara riktgivande för planeringen och inte böja sig för färdiga patentlösningar.

När man planerar nytt ska man komma ihåg fördelarna med standardisering. Det är ingen idé att planera varje klass separat, utgående från enskilda lärares eller läroämnens specifika behov. Läroplanerna förändras men klassrummen består under en lång tid. Redan det faktum att lärarna i många skolor inte har några s.k. egna klassrum talar för lösningar som passar alla. Ju mera man bygger olika tekniska miljöer, desto mera måste man planera läsordningstekniska lösningar och satsa på utbildning för såväl lärare som för de studerande.