Slutlednings- och problemlösningsstrategier

Användningen av informations- och kommunikationstekniska program grundar sig i stor utsträckning på slutlednings- och problemlösningsstrategier. Den som använder tillämpningsprogramvara, webbtjänster och nya programversioner stöter ständigt på nya och föränderliga situationer. Ingen kan på förhand lära sig alla kommandon eller funktioner utantill. I dessa nya och föränderliga situationer tillämpar användaren den allmänna programlogiken och i synnerhet egen problemlösning för att välja funktioner.

Användningen av programvara och webbapplikationer består att en serie enskilda problemlösnings- eller slutledningssituationer:

Användningen utgår från syftet, med andra ord vad du har för avsikt att göra, vilken funktion du ska använda. Det här styr användningen. Utgående från situationen ger programmet alltid tips som hjälper användaren att komma vidare mot sitt mål. Tipsen består till exempel av dialogrutor, symboler och olika pekare, eller kursorer (t.ex. en pil eller hand). Användaren måste kunna tolka tipsen och dra nytta av den allmänna logiken för hur program fungerar. För att kunna välja de rätta funktionerna, ska du vara på det klara med ditt syfte och kunna tolka de tips som användargränssnittet erbjuder och utgående från dem tillämpa egen problemlösning.

Strategier som hjälper dig att välja rätta funktioner är till exempel att:

  • dela upp ett problem i delproblem
  • granska frågan på en högre abstraktionsnivå
  • utnyttja en analogi, dvs. lösa ett problem utgående från en liknande situation eller ett liknande exempel
  • testa olika alternativ, dvs. testa en hypotes
  • utesluta alternativ genom att dra slutsatser och testa

Du kan använda och lära dig slutlednings- och problemlösningsstrategier som gäller användningen av informations- och kommunikationsteknik med hjälp av följande problemlösningsblankett.

Problemlösningsblankett

Problemlösningsblanketten hjälper dig att finna en lösning på problem du stöter på i användningen. Tanken är att du systematiskt dokumenterar dina åtgärder i problemlösningssituationer och i olika övningsuppgifter.

Att dokumentera åtgärderna hjälper dig att förstå programmens logik. Det gör det också lättare att gå logiskt tillväga i problemsituationer. Utgående från detta kan du också granska de existerande slutledningsstrategierna och utarbeta nya strategier som stödjer IKT-användningen.

Skriv ut eller spara problemlösningsblanketten som stöd för lärandet. Det lönar sig att skriva ut några exemplar av blanketten.