Informationssökningsteknik

Planera alltid din informationssökning och låt inte heller dina elever söka information oplanerat.

Faser i en informationssökningsprocess

  • Inledning: definition och avgränsning av ämnet
  • Identifiering och val av informationskällor
  • Planering av sökord och genomförande av sökning
  • Utvärdering och behandling av sökresultat
  • Insamling av ny information ur ett preciserat perspektiv
  • Användning, presentation av informationen
  • Avslutning och presentation av uppgiften

Bekanta dig också med informationssökning och dess mål på Svenska skolverkets sidor om informationssökning eller på Vanda bibliotek - Informationskompetens (på finska).

Källa:
Puputti, M. & Halttunen, K. 2003. Tiedonhaun työkalupakki. I: L. Niinikangas (red.) Voiko käärme kompastua? Opettajan tiedonhallintataitojen opas. (2., uudistettu painos). Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu. Jyväskylä: Gummerus.

Faser i en forskningsprocess

  • Kartläggning av bakgrund: Bekanta er med det aktuella ämnet. Vanligtvis hjälper läraren till att avgränsa ämnet och ger några grundläggande begrepp och idéer. Utred också vad eleverna redan vet om ämnet.
  • Definition av problem: Eleverna tar upp problem och frågor som anknyter till ämnet, som de vill veta mera om.
  • Formulering av arbetsteori: Definiera de nuvarande begreppen, förutspå och föreställ er eventuella svar.
  • Kritisk utvärdering: Vad vet vi? Vad behöver vi veta?
  • Fördjupad informationssökning: Eleverna söker information i olika källor.
  • Definition av fördjupade problem: Eleverna avgränsar problemen och gör tolkningar utifrån den information de hittat.
  • Ny teori: Resultatet är ett logiskt svar på problemet. Vad lärde vi oss om ämnet?

Källa:
Info Skills
Portalen för informationsanskaffning

 

Övningsuppgift: Fundera på informationssökningsprocessen

Jämför informationssökningsprocessen med faserna i forskningsprocessen. Du kan också själv utarbeta en blankett som dina elever kan använda för att planera informationssökningen.

Övningsuppgift: Informationssökningsprocessen i praktiken

Hur hitta rätt information?

Vi har vant oss vid att använda Google och andra sökmotorer på Internet som källor och verktyg för daglig informationssökning. Internet erbjuder också många andra sätt att hitta information.

Här följer några exempel:

  • ämnesregister: någon har färdigt indelat bra informationskällor i kategorier
  • portaler: t.ex. EDU.fi
  • databaser: t.ex. bibliotekens samlingsdatabaser.

Informationens tillförlitlighet

För att komma igång med informationssökningen måste man ta reda på var det lönar sig att söka information. Bekanta dig med olika informationskällor och ta reda på vad för slags information olika källor erbjuder. Exempel:

  • SAMLINGSDATABASER (bibliotekens referens- och materialdatabaser)
  • ONLINE-DATABASER på Internet, bl.a. Aleksi. Många databaser gäller ett visst område och är avgiftsbelagda. De är tillgängliga endast i specialbibliotek, varvid biblioteket betalar användarlicenserna.

Obs! Till dessa databaser kommer man inte med hjälp av sökmotorer. Dessa databaser är oftast integrerade: man kommer till exempel från rubriken till ett sammandrag och från sammandraget till texten.

Bekanta dig också med svenska Skolverkets sidor om källkritik.

Step by step-metoden

Gör upp en plan för hur du ska söka information om det valda ämnet och gå vidare steg för steg:

  1. Gör upp en kort förteckning över vad du redan vet om ämnet.
  2. Skriv också upp det som du inte vet.
  3. Formulera frågor utgående från ditt informationsbehov. Avgränsa området och koncentrera dig på det viktiga.
  4. Gör en tankekarta om det ämne du valt.

Exempel på tankekartor finns på Borgå stadsbiblioteks webbsida Tiedonlähde (på finska). Tankekartor beskrivs närmare t.ex. i svenska fortbildningsmaterialet PIM och på Helsingfors universitets beteendevetenskapliga fakultets webbplats (på finska). Plocka ut de centrala begreppen i din tankekarta och spjälk upp dem i sök- eller ämnesord.

Ämnesord är exakta ord som används för att beskriva innehållet i ett dokument, till exempel en bok eller artikel. Ämnesorden är kontrollerade i en allmän svensk ämnesordlista, bibliotekets egen ämnesordlista eller databasens egen ämnesordlista. När man söker information med hjälp av ämnesord, riktar sig sökningen till textens innehåll.

Sökord är ord som användaren skriver in i söktjänsten för att söka information. Sökorden kan vara ämnesord eller så kallad fritext, vilket betyder att det som söks beskrivs med allmänspråkliga begrepp. Ofta används sådana ord som beskriver det som söks. När man söker information med fritext, riktas sökningen till textens rubrik och det eventuella sammandraget.

Fritextsökning ger fler träffar än ämnesordssökning, som ger ett precisare och mera avgränsat resultat. Du kan söka ämnesord i VESA-webbtasaurus.

VESA upprätthålls av Helsingfors universitetsbibliotek och innehåller både en allmän tesaurus på finska (YSA) och en motsvarande på svenska (ALLÄRS). Med hjälp av VESA hittar du mångsidigare och precisare sökord.

Det gör det lättare att söka information i databaser, söktjänster och bibliotek. Med rätta sökord hittar du mera exakt det du söker. Nästa steg är att fundera på var informationen kunde finnas, vem som producerar den och vilken databas som skulle vara den bästa. Be vid behov bibliotekarien om hjälp.

Databaser

Bekanta dig med det klassifikationssystem som biblioteken använder på Biblioteken.fi. Det underlättar lokaliseringen av materialet. Webb-KAB är en webbversion av de allmänna bibliotekens klassifikationssystem. När du känner till det, så hittar du rätt på biblioteket.

BEKANTA DIG ALLTID FÖRST MED SÖKANVISNINGARNA FÖR DATABASEN ELLER SÖKTJÄNSTEN!

Bekanta dig med de databaser du valt och deras sökanvisningar. De kan variera en hel del, även om grundprinciperna oftast är de samma.

  • Bekanta dig med databasens ämnesordlista.
    • Är det VESA eller databasens egen ämnesordlista?
  • Undersök hur man kombinerar sökord.
    • and / och/ + / & / or/ eller/ not/ inte/ -
  • Bekanta dig med den s.k. Booles logik
  • Ta reda på vilket jokertecknet är.
    • o Vad är ett jokertecken och används * / $ / # / ?
  • Undersök om det är möjligt med s.k. frassökning.
    • I det fallet är sökresultatet till exempel annorlunda för sökningen urho kekkonen än för sökningen "urho kekkonen".
  • Bekanta dig med möjligheterna till specialsökning och utvidgad sökning.

Gör sökningen/sökningarna. Observera att det också går att göra kombinerade sökningar i olika biblioteks databaser och söktjänster. Frank-samsökning på Biblioteken.fi.

Gick det åt skogen? Om informationssökningen inte gick som planerat, får du hjälp på webbplatsen Tiedon lähde (på finska). Där finns en felsökningstabell (Tiedonhankinta > Tietokannat > Tiedonhaun vianetsintätaulukko).