Utvecklingsprojekt kring informationspraxis

Nedan presenteras två projekt som gick ut på att utveckla informationspraxis i skolorna.

Projektet Kuninkaantien molemmin puolin

I Helsingfors genomförde fyra närskolor ett gemensamt projekt (Kuninkaantien molemmin puolin), där målet var att utveckla en regionalt enhetlig grundskola med gemensamma arbetsmetoder. Projektet gick bl.a. ut på att främja användningen av en gemensam nätbaserad lärplattform (Fronter) och upprätta en offentlig webbplats Kuninkaantien koulufoorumi, där elevernas arbeten presenteras. Inom projektet planerades och grundades också en alldeles ny fysisk arbetsmiljö i samarbete med Aalto-universitetets projekt InnoSchool, som beskrivs i till exempel Inno School-projektets slutrapport:
Smeds, R., Krokfors, L., Staffans A. & Ruokamo, H. (2010). InnoSchool – välittävä koulu. Oppimisen verkostot, ympäristöt ja pedagogiikka. Espoo, Finland: SimLab.
Deltagarnas erfarenheter av projektet Kuninkaantien molemmin puolin och utvecklingen av gemensam praxis finns dokumenterade på en separat webbplats.

Projektet Yhteisöllinen koulu i Helsingfors

Mediecentralen vid Helsingfors utbildningsverk har under 2010–2011 genomfört ett utvecklingsprojekt med målet att utveckla gemenskapen och delaktigheten i skolvardagen genom att tillsammans med eleverna utveckla informationspraxis främst med hjälp av sociala medier och skapa medieprodukter (eleverna har t.ex. producerat videor, animationer, bloggar och innehåll på skolans webbsidor). Inom projektet har man i skolan testat olika lösningar för sociala medier och modeller som främjar gemenskap för att ta reda på vilka redskap och metoder som lämpar sig för skolvardagen.

Projektet har samarbetat med Ungdomscentralen i Helsingfors och Forum Virium Helsinki. Enhetsskolan Porolahden peruskoulu i Kasberget i Helsingfors har fungerat som pilotskola. Projektet genomfördes under åren 2010–2011. Projektet Yhteisöllinen koulu har egna webbsidor.