Gemensam informationspraxis

Ett exempel på informationspraxis som är gemensam för hela skolan och berör både lärare och elever är när skolans gemensamma historia tecknas ned så att både lärare och elever deltar i arbetet som sedan publiceras i skolans tidning eller på skolans webbplats. Också överenskommelser och gemensamma modeller för användning av IKT är gemensam informationspraxis. Den nya digitala teknologin har gjort att skolan behöver gemensamma regler för användningen av redskap och program. Dessa regler representerar teknisk informationspraxis på grundläggande nivå, de är nödvändiga men inte tillräckliga. Informationspraxis blir allt viktigare med tanke på elevernas behandling av information och i bästa fall lär sig eleverna informationspraxis som en del av en ändamålsenlig undervisningshelhet, till exempel när de söker, bearbetar eller utvärderar information. Informationspraxis är dock ännu nytt både för elever och lärare och handledningen i informationspraxis förbigås ofta i undervisningen. Man kan till exempel gemensamt komma överens om riktlinjerna för användning av källor och kopiering av information eller gemensamma modeller för rapportering av projekt- och forskningsuppgifter. Det viktiga är att lärarna inte använder och lär ut egna modeller, utan gemensamt kommer överens om de viktigaste tillvägagångssätten när det gäller behandling av information.

I synnerhet problem i anknytning till internetanvändning förutsätter gemensamma beslut av lärarna om hur eleverna ska handledas för att till exempel undvika kopiering och främja etisk användning av sociala medier. Många typer av informationspraxis förutsätter också en revidering av pedagogiska tillvägagångssätt. Till exempel är det i allmänhet inte möjligt att besvara varför-frågor eller problemformade projektämnen endast med ett kopierat svar, utan man måste söka informationen i flera källor, kombinera och utvärdera den.

Källor:
Ilomäki, L. ja Lakkala, M. (2011) Koulu, digitaalinen teknologia ja toimivat käytännöt. Teoksessa M. Kankaanranta ja S. Vahtivuori-Hänninen (toim.) Opetusteknologia koulun arjessa II. Jyväskylän yliopisto.
Rantala, L. (2009). Digital litercies as school practices. In S.Talja & A Lloyd (Eds.) Practising information literacy: Bringing theories of learning, practice and information literacy together. Wagga Wagga: Centre for Information Studies.