Exempel på gemensam informationspraxis

I det följande presenteras två exempel på gemensam informationspraxis i skolor.

Omsorg om elevernas IKT-kunskaper

Minimikravet för gemensam informationspraxis är att skolan ser till att alla elever får tillräckliga kunskaper så att de kan utnyttja moderna digitala verktyg i sitt skolarbete. För att garantera detta är det skäl att hela skolan gemensamt kommer överens om hur kunskaperna ska främjas oberoende av enskilda lärares personliga prioriteringar och intressen.

Vissa skolor har exempelvis avtalat om att alla elever i en viss årskurs (t.ex. åk 3 eller 4) har ett obligatoriskt avsnitt med informations- och kommunikationsteknik och att man i år 7-9 i alla läroämnen i mån av möjlighet använder de vanligaste kontorsprogrammen. I de obligatoriska avsnitten i lågstadiet lär sig eleverna i allmänhet grundläggande användning av dator, Internet, e-post och kontorsprogram. År 7-9 kan ha obligatoriska kurser i informations- och kommunikationsteknik eller mediekommunikation och det kan finnas angivet i läroplanen, vilka ämneslärare som har ansvar för att undervisa i användningen av vanliga verktygsprogram (t.ex. ordbehandlingsprogram i modersmålet och kalkylprogram i matematiska ämnen).

Det är viktigt att de gemensamma överenskommelserna är tydligt inskrivna i läroplanen eller informationsstrategin och att skolan också har en överenskommen praxis för hur planerna uppdateras och följs upp. Vissa skolor har gett ansvaret för undervisningen av tekniska färdigheter till en mediearbetsgrupp eller IKT-grupp, bestående av lärare i skolan, som regelbundet uppdaterar färdighetsmålen och aktivt följer med hur planerna genomförs i olika årskurser och läroämnen.

Gemensam nättidning

Ett bra exempel på modern informationspraxis är Koulumestarin koulus nättidning. Skolan publicerar en gemensam, offentlig nättidning. En av skolans lärare är ansvarig chefredaktör men målet är att alla skolans elever och lärare ska medverka i tidningen. Tidningen fungerar samtidigt som ett gemensamt minne och historiskt arkiv, eftersom också alla tidigare artiklar finns på nätet. Att skapa en gemensam nättidning är ett sätt att se till att alla elever och lärare utvecklar färdigheter i att använda digital teknik.

Koulumestarin koulus nättidning heter Into@ och kan fritt läsas på nätet.

Nättidningen har skapats med hjälp av webbtidningsverktyget Magazine Factory som Utbildningsstyrelsen låtit utveckla för skolorna. Vem som helst kan använda verktyget för att skapa en nättidning och en redaktion som tillämpar professionell tidningspraxis. Som en del av det EU-finansierade projektet FICTUP (Fostering ICT Usage in Pedagogical practices) har skolan producerat en beskrivning (skriftligt dokument och korta videosnuttar) av hur lärare Jarmo Elomaa i Koulumestarin koulu organiserar ett undervisningsprojekt, där elever i årskurs 5 skriver tidningsartiklar till skolans nättidning. Se beskrivningen på nätet: Skoltidning med Magazine Factory (på finska).