Elevernas delaktighet

Av tradition har en del elever också andra tillfälliga uppgifter i skolan, förutom att vara elever, till exempel representera skolan i idrottstävlingar eller uppträda på skolans fester. Den digitala tekniken medför ytterligare möjligheter för eleverna att delta i skolans gemensamma aktiviteter på annat sätt än i egenskap av elever, till exempel att fungera som handledare och hjälpa andra elever eller lärare och att ta del av ansvaret för skolans datateknik eller informationsgivning. Det här var vanligt när datatekniken togs i bruk i skolorna, eftersom eleverna då hade bättre kunskaper än lärarna. Det viktiga är att man drar nytta av elevernas kunskaper och samtidigt också erkänner informellt lärande. Man kan också medvetet utveckla ett ansvar hos eleverna, exempelvis genom att låta alla elever delta i redigeringen av skolans tidning eller inkludera dokumentering av skolans vardag i någon kurs. När man medvetet och systematiskt får eleverna att delta ökar deras motivation, deras engagemang i skolarbetet, deras informationsfärdigheter och de lär sig att ta ansvar.

Källor:
Ilomäki, L. ja Lakkala, M. (2011) Koulu, digitaalinen teknologia ja toimivat käytännöt. Teoksessa M. Kankaanranta ja S. Vahtivuori-Hänninen (toim.) Opetusteknologia koulun arjessa II. Jyväskylän yliopisto