Skolans nätverksbildning

Med nätverksbildning avses när skolan skapar förhållandevis varaktiga och regelbundna kontakter med världen utanför skolan så att nätverksbildningen berör lärarna och eleverna och tar sig uttryck i samarbete mellan olika parter. Nätverksbildning med andra aktörer är både ett gammalt och ett nytt fenomen. Skolorna har alltid samarbetat med sin närmiljö men långsamma och dyra förbindelser har utgjort hinder för ett mera omfattande samarbete. Internet innebar en revolution som gjorde förbindelserna tillgängliga för alla.

Fördelen med nätverksbildningen mellan skolorna är förstås att alla kan dela med sig och sprida erfarenheter och kunskap, komma med nya idéer och lära sig nytt. När nätverken är förhållandevis varaktiga, går det att fördjupa tillvägagångssätten och göra dem så mångsidiga att alla elever och lärare kan ta del av dem. Regelbundna kontakter stödjer lärarna och gör det lättare att delta i projekt, när de strukturella lösningarna redan finns. Enskilda lärares nätverk är mera sårbara och försvinner oftast när läraren till exempel byter skola. Under senare år har skolorna främst strävat efter att skapa nätverk i tre riktningar: dels med företag, dels med internationella projekt och dels med andra skolor.