Informationssökningsstrategier

Den enklaste informationssökningsstrategin grundar sig på informationssökningens behov och frågorna som informationen ska ge svar på. När du börjar informationssökningen, ställ frågor till dig själv.

Om du söker fakta, fråga:

  • VEM?
  • VAR?
  • NÄR?

Om du söker förklaringar eller olika synsätt, fråga:

  • VARFÖR?
  • HUR?


Övningsuppgift: Din strategi

Vilken är informationsanskaffningsstrategi? Hur och var söker du information och hur framskrider din informationsanskaffning? Skriv upp hur du går tillväga: gör till exempel en tankekarta (mind map).

Vänj eleverna vid att skaffa information på ett tryggt sätt.

Exempel:
Eleverna forskar om djur som går i ide. Deras första uppgift kan vara att föreslå informationskällor på Internet. Relevanta informationskällor kunde exempelvis vara de zoologiska museernas och Högholmens webbsidor.

Med eleverna i lägre klasser är det bäst att på förhand planera trygga söklänkar, så behöver man inte oroa sig för vilka webbplatser eleverna omedvetet eller medvetet kan komma in på. Därefter är det bara att pröva och se.

  1. Tänk på vem som producerar den information ni söker?

Den som producerar informationen har i allmänhet de tillförlitligaste sidorna. Adressen till sidorna hittar man lätt med hjälp av en sökmotor eller söktjänst. Lägg till den i dina favoriter.

  1. Sök information på allmänna portaler och databaser.
  2. Sök information i ämnesregister på Internet.
  3. Om du inte hittar informationen på ovannämnda sätt, använd en sökmotor.

Bekanta dig med olika informationssökningsstrategier och olika sätt att söka information till exempel på följande sidor: Med hjälp av Internets sökmotorer hittar du också andra bra sidor.