Modellen vad-varför-hur

Modellen vad-varför-hur stödjer lärandet av informations- och kommunikationsteknik eftersom lärandet framskrider enligt en logisk modell. På det viset förstår eleverna också att en åtgärd är en process som består av olika skeden. En undervisningssituation är i praktiken en oändlig följd av vad-varför-hur-kedjor, som strukturerar lärarens undervisning av hur man använder en ny webbapplikation eller programvara. När du följer modellen vad-varför-hur, uppnår du målet för undervisningen och önskat resultat. Modellen hjälper dig samtidigt att fästa uppmärksamhet vid att varje funktion nämns och förklaras så att eleverna hänger med.

Exempel:

Undervisning av IKT-färdigheter enligt modellen vad-varför-hur.

Hjälpfunktionen i ordbehandlingsprogram

Till en början skapar läraren kontexten för det som eleverna ska lära sig och för lärandet:

Vad? Målet är att eleverna lär sig använda hjälpmenyn i ett ordbehandlingsprogram.
Varför? Det är viktigt att eleverna lär sig använda hjälpmenyn så att de kan använda funktioner i ordbehandlingsprogrammet som inte är bekanta sedan tidigare. Allmänt taget är det viktigt att lära sig använda hjälpfunktionen, eftersom det finns många olika program och det kommer nya programversioner hela tiden. Nya programversioner fungerar alltid lite på annat sätt än de gamla som man är van vid.
Hur?  Gå igenom användningen av hjälpmenyn tillsammans så att ni först tittar på projektorduken hur menyn fungerar och tillsammans funderar på hur man ska hitta olika instruktioner. Efter det kan var och en använda och tillämpa instruktionerna i hjälpmenyn utgående från en uppgift som du delar ut. Fundera ännu till slut tillammans på när man har nytta av instruktionerna och när inte.

Efter det visar du funktionen på projektorduken i enlighet med modellen vad-varför-hur: (Eleverna följer med och låter bli att använda sina datorer samtidigt!)

Vad? Alla program har vanligen en Hjälp-meny i högra kanten av menyfältet. Under Hjälp-menyn finns instruktioner och hjälp, som också namnet säger. Uppgiften består i att dela en text i två spalter. Ni ska hitta instruktionen för hur man delar in text i spalter.
Varför? Spalter används för att underlätta läsningen och kan till exempel användas när man gör en skoltidning. Instruktionen beskriver hur man skapar spalter.
Hur?  Välj med musens hjälp Hjälp-menyn.
Vad? Instruktionerna öppnas i ett eget fönster i högra kanten. Där finns ett textfält för Sök, där du kan skriva ett sökord. Välj "spalter" som sökord.
Varför? Hjälpfönstret öppnas i högra kanten för att du ska kunna läsa instruktioner och samtidigt välja funktioner och redigera texten. Sök-funktionen hjälper dig att hitta den information du behöver.
Hur?  Skriv "spalter" i Sök-fältet och klicka med musen på den gröna pilen.
Vad? Sökresultatet består av de instruktioner som anknyter till spalter. Nu gäller det att välja den lämpligaste instruktionen. Vilken kan det vara? Skapa spalter låter bra.
Varför? Sökresultatet innehåller alla instruktioner, där ordet spalt nämns. Därför är det viktigt att läsa igenom alla rubriker och först därefter välja den instruktion som är lämpligast.
Hur?  Instruktionen får du fram genom att klicka på rubriken med blå text. Klicka på Skapa spalter och instruktionen för hur man skapar spalter öppnas i ett nytt litet fönster. Nu kan du göra spalter i texten i enlighet med instruktionerna.
o.s.v.