Upphovsrätt
Vad och varför?
Internet står inte utanför lagen, även om de flesta lagar har stiftats före datanätens tid. Alla lagar gäller alltså i princip också verksamhet på nätet. Allt som är olagligt i övrigt, är också olagligt på nätet. Friheten på nätet är dock alltid förknippad med ansvar. Den som upprättar en webbplats ansvarar till exempel alltid själv för innehållet på sidorna.
De upphovsrättsliga frågorna spelar en viktig roll på nätet. Det är inte tillåtet att lägga ut material på sin webbplats, till exempel texter, teckningar, bilder, musik, videoklipp eller annat, som man inte har rätt till. Olovlig användning av material kan nämligen få skadestånds- eller straffrättsliga följder. Det är synnerligen lätt att kopiera andras material på nätet och använda det på olika sätt, vilket både utgör en möjlighet och en risk. Rektorn ska övervaka upphovsrättsliga frågor. Hon eller han måste själv förstå hur upphovsrätten ska beaktas vid exempelvis nätundervisning och bedömning av studieprestationer. Frågor som eventuellt uppstår är till exempel:
- Hur kan man publicera material på skolans webbplats eller i en sluten lärmiljö så att upphovsrätten respekteras? Har skolan publiceringsrätt för bilder eller övrigt material som finns på webbplatsen?
- Får man fritt använda material på nätet under lektionerna? Hur är det med förlagens elektroniska material? Var går gränsen?
- Känner lärarna till upphovsrätten? Borde det ordnas utbildning för lärarna eller eleverna om upphovsrättsliga frågor? Vem ordnar sådan utbildning och vad kostar den?
- Är avtalen som gäller upphovsrätt i skick?
- Är avtalen mellan skolan och utomstående parter i skick?
- Har skolan kommit överens med lärarna om hur det studiematerial som de framställer får användas och hur arbetet ersätts?
- Har skolan kommit överens med de studerande om hur de får använda material som ingår i webbkurser?
- Vilka åtgärder vidtas, om det framgår att en studerande har tagit sin uppsats direkt från nätet?
Hur?
Det finns gott om information om upphovsrätt både i böcker och på Internet. Upphovsrättsorganisationerna informerar på sina webbplatser om upphovsrättsliga frågor inom respektive område. Bra böcker om ämnet är bland annat:
- Sorvari, Katariina: Opetustoimen tekijänoikeudet. WSOYPro. Helsinki 2010. I verket utreds problematiken kring upphovsrätten, i synnerhet inom undervisningsväsendet. Lättläst allmänt verk.
- Toikkanen, Tarmo ja Oksanen, Ville: Opettajan tekijänoikeusopas. Finn Lectura. Saarijärvi 2011. Kort och kärnfull, praktiknära handbok om upphovsrätten inom undervisningsväsendet. Boken behandlar också öppet innehåll, sekretess och webbtjänster i undervisningen. Bokens webbplats (på finska): www.opettajantekijanoikeus.fi.
- Haarman, Pirkko-Liisa ja Mansala, Marja-Leena: Immateriaalioikeuden perusteet. Talentum. Helsinki 2007. En relativt omfattande presentation av upphovsrätten och närstående rättigheter. Lämpar sig för intresserade som vill fördjupa sig i ämnet eller få en helhetsbild av det.
I Finland är det undervisnings- och kulturministeriet som ansvarar för upphovsrättsliga frågor. På ministeriets webbplats finns viktig information om upphovsrätten.
Universitetens gemensamma institut för immateriell rätt IPR University Center har en webbplats som är värd ett besök. Där finns också en mycket omfattande rättsfallsdatabas som anknyter till upphovsrätt, som visserligen förutsätter registrering. Institutet driver också projektet OPE som går ut på att informera lärarna om upphovsrätt.
Operight är en webbplats som innehåller information om upphovsrättsliga frågor som lärare möter i sitt arbete. Sidorna är tydligt uppdelade i lärar- och elevavsnitt.
Det är lättare att avtala om att köpa, sälja och använda upphovsrätt med hjälp av färdiga avtalsmallar. På undervisnings- och kulturministeriets webbplats finns avtalsmallar (på finska) som anknyter till såväl personalens som de studerandes ansvar. Rektorn ska vara medveten om att arbetsgivaren inte nödvändigtvis automatiskt har upphovsrätt till det studiematerial eller övriga material som en lärare framställt. Upphovsrättsliga frågor blir aktuella också i samband med olika projekt. Det lönar sig alltid att komma överens om hur material får användas.
Webbplatsen Kopiraitti upprätthålls av undervisnings- och kulturministeriet samt upphovsrättsorganisationen Kopiosto och belyser frågor om upphovsrätt i skolvärlden.
Piratfabriken är en del av ett studiematerial om upphovsrätt, som sammanställts i samarbete mellan undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen, Upphovsrättens informations- och övervakningscentral samt Utövare och företagare inom skapande arbete (LYHTY).
Creative Commons- systemet med CC-licenser: Om du är en flitig användare av material på nätet lönar det sig att bekanta sig med Creative Commons – dvs. systemet med CC-licenser. Med hjälp av Creative Commons är det lätt att undersöka vilka rättigheter som innehavaren av upphovsrätten har velat behålla själv respektive upplåta till andra.
De centrala författningar som gäller upphovsrättsliga frågor och strafflagen som gäller brott mot upphovsrätten finns i den avgiftsfria författningsdatabanken Finlex.
- Upphovsrättslag 404/1961 jämte ändringar (sökord i Finlex: upphovsrättslag). I lagen stadgas bl.a. om upphovsrättens föremål och innehåll, användning av verk, ersättning för vidareförsäljning, upphovsrättens övergång, giltighetstid och upphovsrättens närstående rättigheter.
- Upphovsrättsförordning 574/1995 jämte ändringar (sökord upphovsrättsförordning). I förordningen stadgas bl.a. om tillämpning av upphovsrättslagen, ersättning för framställning för enskilt bruk samt om upphovsrättsrådet.
- Strafflag 39/1889 jämte ändringar (sökord strafflag). I 49 kap. i strafflagen stadgas om upphovsrättsbrott, kringgående av tekniska åtgärder, brott gällande anordningar för kringgående av tekniska åtgärder och brott gällande intrång i elektronisk information om rättighetsförvaltning.
Det finns knappt om rättspraxis när det gäller upphovsrättsliga ärenden, i synnerhet inom undervisningssektorn. Upphovsrättsrådet ger utlåtanden om tillämpningen av upphovsrättslagen. Vem som helst kan med en fritt formulerad ansökan be om ett avgiftsfritt utlåtande. På undervisnings- och kulturministeriets webbplats finns en hel hop med utlåtanden samt anvisningar för hur man begär om utlåtande.
Känner du till upphovsrätten?
Gör ett test!
- Får du visa bilden av katedralen i Toledo som finns i läroboken för de studerande med hjälp av en dokumentkamera?
Upphovsrättslagen, 21 § 1 mom.: Ett utgivet verk får framföras offentligt vid gudstjänst eller undervisning. Det är fråga om en av lärarens s.k. specialrättigheter.
- Kan du som rektor kräva att en elev eller lärare måste publicera teckningar som producerats i samband med klassundervisning på skolans webbplats, om eleven eller läraren motsätter sig det?
Upphovsrättslagen, 2 § 1 mom.: Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs nedan, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik. I det här sammanhanget är det också skäl att observera att en elev som inte fyllt 18 år har begränsad rättshandlingsförmåga, vilket betyder att hon eller han inte kan besluta om viktiga avtal utan sin vårdnadshavares medgivande. Som rektor måste du se till att både eleven och elevens vårdnadshavare skrivit under de tillstånd som krävs för publicering. Vårdnadshavaren kan skriva under ett sådant tillstånd i början av läsåret. Observera att tillståndet inte mera automatiskt gäller när eleven till exempel flyttar från grundskolan till gymnasiet. Det är också skäl att avtala med läraren om saken. Tänk på att arbetsgivaren inte automatiskt har rätt att använda material som läraren skapat som uppnår verkshöjd. Lärarens uppgift är i första hand att undervisa, inte att utan separat avtal eller ersättning skapa olika produkter som publiceras på skolans webbplats. Överlag lönar det sig att i detalj avtala om oklara saker, så att pinsamma tvister undviks.
- På lärarmötet beslutar ni att skapa en mångkulturell kokbok i skolan, med elevernas och lärarnas recept. Bilderna som ingår i boken tas delvis av skolans lärare. En del av maträtterna är dock så pass komplicerade att tillreda att lärarna beslutar kopiera vissa bilder till boken på nätet. Du ansvarar för bokens layout och bestämmer dig för att söka bilder med hjälp av Google. Som sökord använder du "jordgubbe". Det finns massor av bilder på nätet. Programmet erbjuder hundratals bilder, den som ser bäst ut är en bild som föreställer andalusiska jordgubbar. Bilden finns på en spansk webbplats. Kan du använda bilden utan att be om tillstånd eller desto vidare utreda saken?
Upphovsrättslagen, 49a § 1 mom.: En fotograf har uteslutande rätt att förfoga över sina fotografier, i oförändrat eller förändrat skick 1) genom att framställa exemplar av dem, 2) genom att göra dem tillgängliga för allmänheten. Kom ihåg att ett fotografi inte ens behöver uppnå verkshöjd, utan också ett vanligt fotografi skyddas av upphovsrättslagen, åtminstone av närstående rättigheter. Ett fotografi som uppnår verkshöjd är skyddat 70 år efter upphovsmannens död och ett vanligt fotografi 50 år efter att det framställts. Största delen av bilderna på nätet är nyare än det. Om du vill använda fotografiet ifråga, kan du göra en mera avancerade sökning. Sökvillkoren kan avgränsas så att du fortfarande använder "jordgubbe" som sökord, men i fältet användningsrättigheter väljer "får användas, delas och ändras, även kommersiellt". Också då får du en stor mängd bilder som du kan använda. Det går också alltid att ta reda på vem som har upphovsrätten och komma överens om användningen av bilden med den personen. Om du är en flitig användare av material på nätet lönar det sig att bekanta sig med Creative Commons – dvs. systemet med CC-licenser. Med hjälp av Creative Commons är det lätt att undersöka vilka rättigheter som innehavaren av upphovsrätten har velat behålla själv respektive upplåta till andra.
- Kan du avgiftsfritt skanna en sida ur en lärobok och spara den i elektronisk form på en lärplattform som en del av en webbkurs? Er skola har ju ett giltigt kopieringstillstånd, som täcker exempelvis fotokopiering av läroböcker. Skolan använder dessutom ifrågavarande läroboksserie.
Upphovsrättslagen, 2 § 1 mom.: Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs nedan, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik. Det är alltså inte möjligt utan separat tillstånd. Många av lärarnas specialrättigheter gäller bara vid närundervisning i klassrummet, inte vid nätundervisning. Kopiosto och undervisnings- och kulturministeriet har ingått ett avtal om skolornas tillstånd för användning av digitala material. Tillståndet för användning av digitala material grundar sig på en avgift som baserar sig på antalet elever eller studerande, som 2011 var 3,49 €/grundskolelev och 7,09/gymnasiestuderande. Genom Kopiostos Digitillstånd kan skolans personal och elever skanna tryckta publikationer, kopiera och använda material på Internet och förmedla material till gymnasiestuderande via skolans intranät. Observera att tillståndet att förmedla material endast gäller gymnasiestuderande.
- Kan du fritt länka inhemska och utländska videor som publicerats på YouTube till dina webbkurser?
En länk leder endast till verket. I det fallet framställs inget nytt verk. Det är en annan sak om du bäddar in en video i din webbkurs. Då måste du kontrollera att upphovsmannen tillåter inbäddning. Det viktiga är att de som använder sidorna inte får uppfattningen att det är du som har spelat in videon (om det inte är det). Det kan hjälpa om filmen öppnas på en ny sida, så att det är uppenbart att användaren har kommit in på YouTube.
- Ni använder ett videoundervisningsprogram på nätet, för att undervisa era egna studerande, samt studerande i ett annat gymnasium, i kinesiska. Det andra gymnasiet erbjuder i sin tur era elever undervisning i swahili. Ni använder ofta bilder på nätet för att stimulera undervisningen. Ni sparar videokonferensen som ett videoklipp på lärplattformen. Är detta tillåtet?
Videoundervisning är naturligtvis tillåten. När ni sparar lektionen som ett videoklipp med hjälp av ett videokonferensverktyg eller visar den på Internet framställer ni dock ett nytt exemplar av verket på det sätt som avses i 2 § 1 mom. i upphovsrättslagen. I videoundervisning kan alltså i princip endast material som läraren själv framställt användas. Material som finns på nätet kan i övrigt undersökas och studeras. I det fallet framställs inga nya exemplar av verket. Om detta stadgas i 11 a § 1 mom. i upphovsrättslagen: Bestämmelserna i 2 § om rätten till framställning av exemplar av ett verk gäller inte sådan tillfällig framställning av exemplar 1) som är flyktig eller sporadiskt förekommande, 2) som utgör en integrerad och väsentlig del av en teknisk process, 3) vars enda syfte är att möjliggöra en överföring i ett nät mellan tredje parter via en mellanhand eller en laglig användning av ett verk, och 4) som inte har någon självständig ekonomisk betydelse.
- Läraren i samhällslära bäddar in en betydande mängd finsk lagstiftning i sin webbkurs utan att ange vilken källa på nätet den kommer från. Gör hon sig skyldig till brott mot eller kränkning av upphovsrätten?
Enligt 9 § 1 mom. i upphovsrättslagen gäller upphovsrätt inte lagar och förordningar.
- Läraren i engelska har skapat en utmärkt PowerPoint-presentation om engelsk pubkultur. Övergår upphovsrätten i sin helhet till arbetsgivaren, eftersom läraren är i ordinarie tjänst?
Finsk lagstiftning innehåller inga bestämmelser som gäller upphovsrätt i arbetsförhållanden, med undantag av datorprogram och databaser som kan anses som verk (upphovsrättslagen 40 b §). Dylika bestämmelser ingår inte heller i undervisningspersonalens tjänste- och arbetskollektivavtal. Därför måste frågan bedömas med hjälp av den s.k. regeln om normal användning. Utgångspunkten är att arbetsgivaren inte automatiskt får upphovsrätt. Ett undantag är om framställandet av studiematerial kan anses ingå i lärarens arbetsuppgifter. Också i det fallet får arbetsgivaren dock använda materialet bara i den omfattning som den normala verksamheten förutsätter. Det innebär att materialet kan användas endast i undervisning och eventuellt bara på samma skolstadium, inte exempelvis vid personalutbildning. Det lönar sig alltid att komma överens om villkoren.
- Du hittade en intressant artikel om aboriginerna i Australien i universitetets elektroniska databas, som du som forskarstuderande har tillgång till. Kan du med ditt användarnamn skriva ut en artikel på en sida till dina studerande? Du kan ju till exempel kopiera 20 sidor ur en lärobok, dock högst hälften av det totala antalet sidor i en publikation.
Användarrätten beror helt och hållet på användarvillkoren för den elektroniska databasen. Det lönar sig att bekanta sig noggrant med dem.
- Modersmålsläraren vill i sin videokurs visa inhemska filmer som han hyrt av en videouthyrningsfirma. Får han visa dem i samband med undervisningen?
Upphovsrättslagen, 21 § 1 mom.: Ett utgivet verk får framföras offentligt vid gudstjänst eller undervisning. Det är fråga om en av lärarens s.k. specialrättigheter. 3 mom. i samma paragraf: Det som stadgas i 1 och 2 mom. gäller inte sceniska verk eller filmverk.
Bra!
Du har nu gått igenom de viktigaste frågorna om upphovsrätt.