Delat ledarskap

Vid delat ledarskap betonas skapande av kunskap och växelverkan för att utveckla delaktigheten och engagemanget i skolan. Rektorns uppgifter, makt och ansvar fördelas mellan lärarna som utöver sin undervisning traditionellt inte haft desto mera ansvar eller makt inom skolans utveckling och administration. Många skolor har redan länge haft olika team som stödjer rektorns arbete, men deras ansvar och betydelse varierar. Det kan exempelvis vara team som ansvarar för skolans festarrangemang, som lärarna frivilligt medverkar i. Det bästa exemplet på delat ledarskap är förhållandevis permanenta team, som har såväl makt som ansvar och består av i stort sett alla lärare i skolan. Teamens verkliga inflytande beror på rektorn och hans eller hennes struktu­rella lösningar (och vilja) att dela ledarskapet och på teamets förmåga att tillägna sig organisatorisk sak­kunskap och därigenom få yrkesmässig makt och ansvar samt främja skolans utveckling.

Källor:
Chrispeels, J. & Martin, K. 2002. Four school leadership teams define their roles within organizational and political structures to improve student learning. School Effectiveness and School Improvement,13 (3), 327–365.
Spillane, J.P., Halverstone, R. & Diamond, J.B. 2001. Investigating School Leadership Practice: A Distributed Perspectives. Educational Researcher 30 (3), 23–28.