Undervisningsexempel från skolor
I det här avsnittet bekantar vi oss med pedagogiska metoder med hjälp av konkreta undervisningsexempel. Undervisningsexemplen är indelade enligt längd i arbetshelheter på dels en-två lektioner, dels flera lektioner. Vi har valt undervisningssituationer, där digital teknik används på ett ändamålsenligt, förnuftigt och mångsidigt sätt. Syftet med undervisningsexemplen är att beskriva hur man i både mindre och större arbetshelheter borde fästa uppmärksamhet vid att eleverna deltar och är aktiva, arbetar gemensamt, kreativt producerar ny kunskap och använder kunskapen på ett förnuftigt sätt.
I undervisningsexemplen används många olika program som i allmänhet är lätt tillgängliga. Det viktiga är att använda ändamålsenliga IKT-verktyg som lämpar sig för situationen. Ett ordbehandlingsprogram är till exempel ett naturligt verktyg för att skriva, bearbeta, spara, vidarebehandla och dela text. Chattprogram ger eleverna möjlighet att utbyta idéer och öva sig att använda webbspråk i autentisk miljö. Med virtuella gruppverktyg går det bra att producera och dela gemensam kunskap, medan användningen av Internet för informationssökning åter ger läraren möjlighet att gå igenom hur eleverna tryggt kan söka information och surfa på nätet.