Samarbetspraxis
Bild: Tiina Korhonen/ Koulumestarin koulu
Lärargemenskapen som arbetsgemenskap har förändrats till följd av intensiva teknologiprojekt och försök. De traditionella gemenskaperna, där lärarna arbetar ensamma som självständiga experter inom sitt ämne förändras och blir gemenskaper som kännetecknas av samarbete, informationsutbyte och gemensamma visioner.
Skolorna, och i synnerhet rektorerna, har stora möjligheter att skapa modeller och öka samarbetet mellan lärarna genom att fördela resurser på ett nytt sätt och utveckla nya lösningar med öppet sinne.
Källor:
Hakkarainen, K., Palonen, T., Paavola & Lehtinen, E. 2004. Communities of networked expertise: Educational and professional perspectives. Amsterdam: Elsevier.
Ilomäki, L. 2008. The effects of ICT on school: teachers' and students' perspectives. Doctoral dissertation, University of Turku, Series B, Humaniora, 314.
Ilomäki, L. ja Lakkala, M. (2011) Koulu, digitaalinen teknologia ja toimivat käytännöt. Teoksessa M. Kankaanranta ja S. Vahtivuori-Hänninen (Toim.) Opetusteknologia koulun arjessa II. Jyväskylän yliopisto.