Vision för IKT-användning

Visionen för användning av informations- och kommunikationsteknik är självfallet en viktig del av skolans vision i ett bredare perspektiv. Visionen för IKT-användning borde innehålla motiveringar till användningen av digital teknik och till exempel en vision för lärarnas och elevernas kunskaper samt mål för utveckling av skolans digitala lärmiljö. Framtida teknisk utrustning räcker inte i sig som vision, utan det är viktigt att motivera varför den digitala tekniken används. Ur pedagogisk synvinkel är en viktig orsak till exempel att man med IKT uppnår bättre och annorlunda inlärningsresultat än utan. Undervisningsmetoderna förändras i allmänhet också så att elevernas aktivitet, ansvar och samarbete ökar, uppgifterna är öppnare och förutsätter långsiktigt arbete.

En annan orsak är uppfattningen om den digitala kompetensens betydelse i framtiden. Alla elever borde ha tillräcklig teknologisk kunskap och skolans uppgift är att lära eleverna lära sig, arbeta och behandla data med hjälp av digital teknik. Dessa färdigheter får eleverna i allmänhet inte när de använder teknik på fritiden. Det är allt viktigare att skolan stödjer den digitala kompetens som eleverna fått via informellt lärande (samtidigt som den tekniska kunskap eleverna tillägnat sig utanför skolan kommer till användning i skolan).

Den tredje orsaken hänger samman med att innehåll och färdigheter som eleverna ska tillägna sig har förändrats. På grund av den digitala teknologin har innehållen och färdigheterna i många läroämnen förändrats. Dessa förändringar är en orsak till att använda teknik i undervisningen.

Källor::
Cuban, L., Kirkpatrick, H., & Peck, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38, 813–834.
Erstad, O.(2010). Educating the Digital Generation. Nordic Journal of Digital Literacy, 1, 56–70.
Ilomäki, L. ja Lakkala, M. (2011) Koulu, digitaalinen teknologia ja toimivat käytännöt. Teoksessa M. Kankaanranta ja S. Vahtivuori-Hänninen (Toim.) Opetusteknologia koulun arjessa II. Jyväskylän yliopisto.