Betydelsen av skolans vision

Undersökningar visar att finns ett direkt samband mellan en gemensam vision och i vilken mån resultaten av skolans utvecklingsprojekt blir bestående samt hur väl lärarna förbinder sig till målen. Det viktiga är inte att alla lärare kan återge visionen exakt ord för ord, utan att de beskriver visionen på ett liknande sätt. Ibland uppfattas en vision till exempel inte överhuvudtaget, eller också finns den bara i rektorns huvud eller i skolans läroplan. En vision ska alltså skapas genom gemensamt, regelbundet och kontinuerligt arbete, som också syns genom att visionen konkretiseras i skolans vardag.

Exempel på Kasavuoren koulus vision

Inom Grankulla finska skolväsen har ett långsiktigt utvecklingsarbete pågått alltsedan 1985. Projektet har fått namnet Unelmakoulu (Drömskolan) och dess viktigaste verksamhetsprinciper är gemenskap, delat ledarskap och hållbar utveckling.

Informations- och kommunikationsteknik används i omfattande utsträckning som en naturlig del av vardagen. Skolans intranät spelar en viktig roll som informationskanal. Målet har varit att på ett användarvänligt sätt effektivt utnyttja äldre utrustning för IT-tjänsterna.

Källor::
Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change (3 upplagan). London: Routledge Falmer.
Hargreaves, A. (2003). Teaching in the Knowledge Society. Education in the age of insecurity. United Kingdom: Open University Press.