Vilja att utvecklas

Skolans vilja att utvecklas innebär intresse för att utvecklas och utbilda sin personal, söka nya intryck och allmänt taget se framåt. Undersökningar visar att en förutsättning för innovationer är vilja att utvecklas, i skolans fall att medvetet söka nya impulser för att förnya arbetet. Viljan att utvecklas syns i de centrala aktörernas arbete i skolan, till exempel om rektorn aktivt sätter i gång och deltar i olika projekt, om utbildnings- och stödformer utvecklas och om lärarna tar initiativ och ansvar för hela skolan, inte bara för sin egen undervisning. Skolorna har i synnerhet nytta av om lärarna har en dubbelroll: som lärare i den egna skolan och som konsult och utbildare utanför skolan (det måste naturligtvis råda balans och god samverkan mellan de båda rollerna). Dessa lärare både sprider god praxis till andra lärare och skolor och hämtar nya synvinklar till den egna skolan.

Det har visat sig att användningen av digital teknik lyckas bäst när skolan också har stöd utifrån, exempelvis deltar i ett gemensamt internationellt projekt, deltar som testskola och studieobjekt i en undersökning eller deltar i ett försök som den lokala skolförvaltningens pilotskola. Undersökningar visar också att resultaten blir bättre när skolan tar en aktiv roll att ta i bruk ny teknik än bara anpassar sig till tekniken. En aktiv roll innebär att det i skolan finns en gemensam målsättning och uppfattning om varför och till vad den digitala teknik används, som uttryckligen är pedagogiskt motiverad. Den här målsättningen förverkligas sedan med gemensamt överenskomna metoder. Att anpassa sig till tekniken betyder att ta i bruk digital teknik utan att avtala om gemensamma spelregler, pedagogiska lösningar och vilka färdigheter eleverna borde få och att alla lärare gör som de vill och kanske inte använder teknik över huvudtaget. I det fallet varierar resultaten beroende på läraren och god praxis sprids inte från ett klassrum till ett annat.

Källor::
Cuban, L., Kirkpatrick, H., & Peck, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38, 813–834.
Hartell-Young, E. (2006). Teacher's Role and Professional Learning in Communities of Practice Supported by Technology in Schools. Journal of Technology and Teacher Education, 14(3), 461 – 480.
Rogers, E. (2003). Diffusion of innovations. New York: Free Press.