DIU-centralen i Åbo

DIU-centralen grundades i Åbo redan 1986 som en del av det nationella DIU-projektet (Datorn i undervisningen). Syftet var att erbjuda regionens lärare fortbildning i den nya "datorundervisningen". I samband med projektet grundades med stöd av länsstyrelsen två DIU-centraler i Åbo och Björneborgs län, en i Åbo och en i Björneborg. Åbo stad har haft ansvaret för DIU-centralens verksamhet ända från början och centralen har som enda DIU-central behållit sitt ursprungliga namn.

I och med datorernas frammarsch i samhället och skolvärlden svarade DIU-centralen på undervisningspersonalens nya fortbildningsbehov. Ända från början har även utvecklingsarbetet vid sidan av fortbildningen haft en central roll. Till en början uppfattades datorn som ett hjälpmedel i matematiska ämnen men uppfattningen har förändrats under årens lopp och DIU-centralen har satsat särskilt mycket på att införa informations- och kommunikationsteknik som verktyg i alla läroämnen och på alla skolstadier. Ett bra exempel på detta är slöjdlärarnas många gånger prisbelönta utvecklingssamarbete och webbplatsen Käspaikka – idéskafferi för slöjd, som är ett bevis på att IKT lämpar sig för vilket läroämne som helst.

TOP-keskus

Undervisningen har varit den centrala utgångspunkten i fortbildningen. På DIU-centralens kurser fokuserar man inte på datateknik utan på ändamålsenlig användning av datateknik i undervisningen. Därför är utbildarna oftast inga dataguruer, utan lärare som använder informations- och kommunikationsteknik i sina läroämnen på ett framstegsvänligt sätt. Det gör att undervisningsaspekten och den pedagogiska sakkunskapen hela tiden är närvarande och redskapet blir inte viktigare än målet. Man satsar på lärande genom egen aktivitet och samarbete. Via virtuella skolprojekt och andra projekt har lärarna uppmuntrats att producera och dela med sig av sitt elektroniska studiematerial på nätet. DIU-centralen har för sin del bidragit till bl.a. uppkomsten av nätverk för lärare i ryska och franska och för lärare som undervisar invandrare. Den populära webbplatsen Perunakellari (Potatiskällaren) med interaktiva övningar för elever fick också sin början i samband med en av DIU-centralens kurser.

En synnerligen viktig och omfattande teknisk insats var grundandet av ett eget undervisningsnätverk och domännamn (tkukoulu.fi) i mitten av 1990-talet. Undervisningsnätverket, som är oberoende av övriga förvaltningstjänster, ger möjlighet till fritt och innovativt utvecklingsarbete och webbservern (www.tkukoulu.fi) har spelat en viktig roll som plattform för olika experiment. Tack vare servern fick bl.a. både lärare och elever redan i ett tidigt skede egna e-postadresser och alla lärare kunde på ett enkelt sätt publicera material på webbservern. Det har varit lätt och också ekonomiskt att testa nyheter (lärplattformar, videokonferenstjänster, bloggplattformer) i egen Linuxmiljö. Utöver fortbildning och utvecklingsarbete är den tredje hörnstenen i DIU-centralens verksamhet att erbjuda webbtjänster för undervisningen, självständigt och helt på undervisningens villkor.

Efter 25 år är DIU-centralens verksamhet fortfarande livlig. Mer än 800 lärare, rektorer och skolgångsbiträden runt om i landet deltar varje år i IKT-fortbildningen. Genom stats- och EU-subventionerade utvecklingsprojekt samt regionala och lokala utvecklingsåtgärder vill vi fortfarande möta dagens behov – och vara ett steg före. Målet är att stödja lärarna så att de kan använda informations- och kommunikationsteknik effektivt i undervisningen, utgående från sina personliga behov och önskemål.

TOP-keskus