Olika former av delat ledarskap i skolorna

Följande exempel representerar bra och annorlunda former av delat ledarskap:

En enhetlig grundskola har heltäckande och flexibla lärarteam. Alla skolans lärare ingår i mellan ett och tre team. Deltagandet är inte frivilligt och teamen består av både lärare i årskurs 1–6 och lärare i årskurs 7–9. Teamen har ingen bestämd uppgift, utan uppgifterna fördelas flexibelt utifrån situationen och behovet. Dessutom finns det några mindre team som har specialuppgifter (till exempel ett IKT-team). Teamen sammanträder regelbundet i samband med gemensamma lärarmöten. Skolans lärare verkar nöjda med lösningen.

I en skola för årskurs 1–6 hade de biträdande rektorerna en mycket självständig roll. Två biträdande rektorer tilldelades medvetet makt och ansvar, inte endast tekniska uppgifter, så att ledarskapet på riktigt var delat. Den ena biträdande rektorn ansvarade för skolans lärcenter, fortbildning och utveckling, den andra för elevvården.

I en enhetlig grundskola utvecklades teamens uppgifter hela tiden så att gamla slopades och nya infördes utifrån vad man ansåg att behövdes och fungerade. För ett tag sedan grundades exempelvis ett mediateam.