Distansundervisning i A2-språk med hjälp av webbkonferenssystem

I Åbo har man sedan 2008 ordnat distansundervisning i A2-språk med hjälp av webbkonferenssystemet Adobe Connect. I det här systemet har alla deltagare kontakt med varandra via sina datorer och Internet. Systemet gör det möjligt att använda deltagarnas videobilder, röster och olika interaktiva funktioner i distansundervisningen. I Adobe Connect kan man visa bilder och videor, lyssna på ljudfiler, dela olika dokument etc.

Etäopetus

Grupperna består av elever i årskurs 4–6 från 2–4 skolenheter i Åbo. Alla elever sitter vid sina egna datorer som är utrustade med en webbkamera och mikrofonlurar. I alla klasser övervakas eleverna av en vuxen, oftast ett skolbiträde – det egentliga ansvaret för eleverna har i detta fall rektor. Distansläraren sitter ensam vid sin dator i undervisningslokalen. Detta för att se till att undervisningen är jämlik och för att man på bästa sätt ska kunna utnyttja de interaktiva funktionerna i Adobe Connect. Systemet gör det möjligt att dela in eleverna i olika grupper oberoende av var de befinner sig fysiskt.

De lärare som börjar med distansundervisning får i Åbo den tekniska när- och distansutbildning (2–5 timmar) som behövs för att de ska kunna använda programmet och utrustningen. Skolbiträdena som övervakar eleverna får en halv dags utbildning, där man går igen vilka uppgifter övervakaren har och hur man löser de allmännaste tekniska problemen. Under de två första veckorna av läsåret hålls lektionerna som närundervisning, så att alla elever träffar varandra och läraren. Under den fösta egentliga distanslektionen berättar läraren eller en teknisk stödperson för eleverna hur man använder systemet. Läraren kan enligt behov ordna närundervisning också senare, vanligtvis 2–3 gånger per läsår. Det tekniska stödet är tillgängligt under hela läsåret.

Etäopetus

Även om man under distanslektionerna använder helt vanliga läroböcker och användningen av dokumentkamera också är möjlig, förutsätter webbkonferenssystemet ändå en hel del förberedelser, särskilt i början. Det kan vara nödvändigt att omvandla vissa material till elektronisk form och det tar också tid att söka fram färdigt webbmaterial. Distanslärarna i Åbo har upplevt kollegialt stöd och lärande som ett bra sätt att utveckla sitt arbete och dela med sig av sina kunskaper. Webbkonferenssystemet och den utrustning som används är inte i sig svåra att använda, men för att t.ex. kunna behandla material och klara av problemsituationer krävs det att läraren sätter sig lite närmare in i systemet. Av eleverna krävs mycket lite tekniskt kunnande, eftersom läraren ansvarar för materialet och att lektionen framskrider.