Pedagoginen yhteistyö

Yhteiset pedagogiset työtavat tarkoittavat yksinkertaisemmillaan oppiaineiden yhteisiä projekteja, jotka ovat toki tuttuja kaikissa kouluissa, mutta yhä enemmän opettajat työskentelevät aidosti yhdessä: opettavat yhdessä samaa oppilasryhmää tai vastaavat kokonaisuuksien opettamisesta yhdessä. Opettajien yhteistyön pitäisi ulottua koulussa rakenteisiin saakka eli säännölliseksi, systemaattiseksi käytännöksi, joka perustuu sopimuksiin, ei vain muutaman halukkaan valinnaksi.

Esimerkiksi yhteisopettamista on toteutettu useassa alakoulussa niin, että rinnakkaisluokkien opettajat opettivat luokkiaan täysin yhteisesti sopien tilanteen mukaan, miten oppilaat jaetaan opetusryhmiin eri oppitunneilla ja kenellä opettajista on kulloinkin opetusvastuu.

  • Koulumestarin koulussa Espoossa yhteisopettamista on toteutettu yhdistäen erityis- ja perusopetusryhmiä.
  • Torpparinmäen yhtenäisessä peruskoulussa Helsingissä on ollut käytäntönä, että ala- ja yläkoulun nivelkohdassa ala- ja yläkoulun opettajat pitävät yhdessä tunteja niin, että yläkoulun aineenopettajat käyvät pitämässä joitakin tunteja alakoulun 6. luokkaa käyville tuleville oppilailleen, ja vastaavasti alakoulun opettaja käy pitämässä joitakin oppitunteja vanhoille oppilailleen, kun nämä ovat siirtyneet 7. luokalle. Lisäksi koulussa käytetään tuntikehystä siihen, että opettajat voivat toteuttaa yhteisiä projekteja ala- ja yläkoulun oppilaiden kanssa.