Kehittämiskäytännöt

Koulu kehittyy vain jos itse kehittämisestä tehdään toimintaa, joka on toistuvaa ja vakiintunutta sekä kuuluu luontevana osana opettajien työhön. Usein kehittäminen tapahtuu osallistumalla koulutuksiin tai epävirallisena yhteistyönä opettajien kesken. Yksi kehittämisen muoto on erilaiset kehittämishankkeet, joita joissakin kouluissa saattaa olla useita. Välttämättä ohimenevissä hankkeissa tehty työ ja niistä saadut resurssit eivät hyödytä koko koulua, jos siitä ei erityisesti huolehdita.

Opetussuunnitelman kehittämistä ja toteuttamista tehdään monissa kouluissa systemaattisena ja vakiintuneena yhteistyönä. Koulumestarin alakoulussa seurataan opetussuunnitelman teknologiakasvatukseen liittyvien taitotavoitteiden toteutumista pitämällä luokkatasoittain kirjaa toteutetuista taitoja tukevista tehtävistä ja esitellään oppilaiden tuotoksia lukuvuoden päätteeksi pedagogisessa kahvilassa kaikkien opettajien kesken. Torpparinmäen yhtenäiskoulussa ainekohtaiset opetussuunnitelmat tehdään ryhmissä, joissa on sekä luokan- että aineenopettajia. Jokaiseen oppiaineeseen rakennetaan ensin yhteinen kokonaislinja ensimmäisestä luokasta yhdeksänteen, ja vasta sen jälkeen tarkennetaan tavoitteita ja suunnitelmia luokka-asteittain.

Kehityskeskustelut ovat käytäntö, joita muualla työelämässä käydään säännöllisesti, mutta koulussa niitä ei joko pidetä tai käydyillä keskusteluilla ei juuri ole opettajien kannalta merkitystä, koska kouluissa niistä ei yleensä puhuta. Torpparinmäen peruskoulussa jokaisella opettajalla on esimiehen kanssa kaksi henkilökohtaista keskustelua lukuvuoden kuluessa: syksyllä tavoitekeskustelu ja keväällä kehityskeskustelu.