Luonnonhaltija- ja vainajausko muodosti suomalais-ugrilaisen kulttuurin sosiaalisen elämän perustan. Haltijoihin ja vainajiin pidettiin yhteyttä erilaisten rituaalien kautta, jotka säätelivät yhteisön luontosuhdetta ja moraalia. Vainajiin tukeuduttiin erilaisissa ongelmallisissa asioissa ja heidän keskenjääneitä töitään jatkettiin. Tuonpuoleisen maailman rajaa edusti hiisilehto, jossa sekä uhrattiin luonnonhaltijoille että tavattiin vainajia. Uhripaikka saattoi olla suuren kiven tai puun merkitsemä. Luonnon pyhät paikat tuhottiin kun kristinusko antoi niille pakanuuden ja pahuuden merkityksen. Syrjäseuduilla luonnonhaltija- ja vainajausko jatkui kuitenkin pitkään kristinuskon rinnalla. Karjalassa kalmisto eli kuolleiden kylä oli vainajien ja elävien yhteisöllinen kohtauspaikka, jota poikkesi luonnontilaisuudessaan ja hoitamattomuudessaan aikamme hautausmaasta. Vainaja saateltiin tuonpuoleiseen erilaisten rituaalien avulla. Itkuvirsien laulaminen oli vainajaan yhteydessä olemista. Itkijän kautta vainaja jätti hyvästit luonnolle ja kaikille tärkeille paikoille, joita hän oli saattanut eläessään loukata - kodille ja pihamaalle, pelloille, maisemille, ilmoille, aitovierille, rannalle, venevalkamalle. Ihminen oli luonnon osa, jonka yhteyteen hän kuoltuaan palasi. Vainajan näyttäytyminen eläville tapahtui jonkin elollisen, kuten linnun muodossa.