A2-kielten etäopetus verkkokokousjärjestelmän avulla

Turussa on vuodesta 2008 järjestetty A2-kielten etäopetusta Adobe Connect -verkkokokousjärjestelmän avulla. Verkkokokousjärjestelmässä kaikki osallistujat ovat tietokoneidensa ja internetin välityksellä yhteydessä toisiinsa. Järjestelmä mahdollistaa osallistujien videokuvan, äänen sekä erilaisten vuorovaikutteisten toimintojen käytön etäopetuksessa. Adobe Connectissa on mahdollista näyttää kuvia ja videoita, kuunnella äänitiedostoja, jakaa erilaisia dokumentteja yms.

Etäopetus

Turussa A2-kielten etätunneilla on alakoulun 4.–6. luokan oppilaita 2–4 kouluyksiköstä, ryhmästä riippuen. Jokainen oppilas on omalla tietokoneellaan, johon on lisäksi kytketty web-kamera ja kuulokemikrofoni. Kaikissa etäopetuspisteissä oppilaiden luona on aikuinen, usein kouluavustaja – varsinainen vastuu oppilaista on näissä tapauksissa kouluyksikön rehtorilla. Etäopettaja on oman tietokoneensa ääressä opetustilassa yksin; näin pyritään varmistamaan opetuksellista tasa-arvoa ja samalla voidaan parhaiten hyödyntää Adobe Connectin vuorovaikutteisia toimintoja. Ohjelmassa voi jakaa oppilaita erilaisiin ryhmiin riippumatta näiden fyysisestä sijainnista.

Etäopetuksen aloittavat opettajat saavat Turussa tarvittavan määrän (2–5 tuntia) teknistä lähi- ja etäkoulutusta ohjelman ja laitteiden käyttöön. Oppilaiden kanssa toimivat kouluavustajat saavat puolen päivän koulutuksen, jossa käsitellään etäopetuksen avustajana tehtäviä sekä yleisimpien teknisten ongelmien ratkaisuja. Lukuvuoden kahden ensimmäisen viikon ajan tunnit pidetään lähitunteina, jolloin kaikki oppilaat tapaavat toisensa ja opettajan. Tämän jälkeen ensimmäisen varsinaisen etätunnin aikana opettaja tai tekninen tukihenkilö tutustuttaa oppilaat järjestelmän käyttöön. Opettaja voi järjestää lähitunteja myöhemminkin tarpeen mukaan, tyypillisimmin 2–3 kertaa lukuvuoden aikana. Tekninen tuki on tavoitettavissa koko lukuvuoden ajan.

Etäopetus

Vaikka etätunnilla käytetään aivan tavallisia oppikirjoja ja dokumenttikamerankin käyttö on mahdollista, verkkokokousjärjestelmän käyttö vaatii erityisesti alussa runsaasti valmistelutyötä. Jotakin materiaalia saattaa olla välttämätöntä muuntaa sähköiseen muotoon ja myös valmiin nettimateriaalin etsimiseen menee oma aikansa. Turussa etäopettajat ovat kokeneet vertaistuen ja -oppimisen hyväksi tavaksi kehittää omaa työtään ja jakaa omaa osaamistaan. Verkkokokousjärjestelmä tai siinä käytettävät laitteet eivät itsessään ole vaikeakäyttöisiä, mutta mm. materiaalinkäsittelyyn ja ongelmatilanteiden hallitsemiseen vaaditaan jonkin verran perehtymistä. Oppilailta vaadittava tekninen osaaminen on vähäistä, sillä opettaja hallinnoi materiaaleja ja tunnin etenemistä.