Eikö Google siis riitäkään?

Verkossa on liikaa informaatiota. Pahimmissa tapauksissa sieltä ei löydy mitään relevanttia. Joskus jaksamme katsoa vain viisi ensimmäistä linkkiä. Hakusanoilla löytyvän tiedon valtava määrä johtuu siitä, että World Wide Web on luokittelematon tietokanta. Se on jättikirjasto ilman kortistoa, jossa hakukone järjestää tiedon hakijan puolesta. Suosituin tieto löytyy useammin niin sanotun sosiaalisen listauksen avulla, mutta luotettavimmat tiedonlähteet voivat jäädä tavoittamatta.

Nopea tiedonsaanti lisää kärsimättömyyttä, ja ongelmanratkaisusta tulee pelkkää tiedonhankintaa. Tässä tilanteessa luotettavan tiedon arviointitaidot korostuvat. Verkkotiedonhankinta edellyttää tietoyhteiskuntataitoja ja tiedonhaun perusteiden osaamista.

Seuraavat asiat nostettiin esiin 24.10.2004 Helsingin Sanomien artikkelissa Tiedonhaku on valtaa.

Keskustele oppijoidesi kanssa hakukoneista ja siitä, mitä he tietävät esimerkiksi Googlesta. Www on järjestäytymätön tietokanta, käsittämättömän suuri kirjasto, josta puuttuu kortisto. Hakukoneet järjestävät tiedon asiakkaiden tarpeiden mukaan. Tiedätkö miten? Useimmiten suosituimmat sivut löytyvät ensimmäisinä listalta: sosiaalinen luokitus. Tiedon määrä on niin suuri, että olennainen tieto katoaa. Useimmat jaksavat katsoa vain noin viisi ensimmäistä linkkiä. On vaikea löytää luotettavimmat tiedonlähteet. Koska tiedonsaanti on helppoa ja nopeaa, kasvaa ihmisten kärsimättömyys. Tiedonhauntaidot ja ongelmanratkaisutaidot muuttuvat yksinkertaiseksi tiedon etsimisen prosessiksi sen sijaan, että syvemmin pohdittaisiin, miten tieto vaikuttaa ratkaistaviin ongelmiin. Virhearviointeja tapahtuu enemmän, kaikkea tietoa ei nähdä. Paras ja luotettavin tieto on maksullista ja löytyy kirjastoista. Tiedonarviointikyky on tärkeintä ja ratkaisevaa.

Tehokas tiedonhankinta Internetistä edellyttää tietoa informaationyhteiskunnasta ja kykyä hyödyntää tiedonhankintaa monipuolisesti.

Oppimistehtävä: Syvennä Internetin käyttötaitojasi

  1. Etsi Internetin hakupalveluilla tietoa seuraavista asioista:
    • Mitä tarkoittaa netiketti?
    • Miten huomioidaan tietoturvakysymykset?
    • Miten huomioidaan ja kunnioitetaan tekijänoikeuksia?
  2. Pohdi seuraavien väittämien avulla tietojasi hakukoneista tai -palvelimista ja niiden toiminnan periaatteista. Väitteet on esitetty Helsingin Sanomien artikkelissa 24.10.2004. Keskustele asiasta ryhmässä tai parin kanssa.
    • Tiedonhaku on valtaa.
    • Google muutti Internetin.
    • Suosituimmalla hakukoneella on enemmän valtaa verkossa kuin kellään muulla.
    • Pitäisikö Googlen vallasta olla huolissaan?
    Tutustu myös sivustoon Telajärven kunta ja pohdi, onko kaikki netistä löytyvä todella totta.

  3. Laadi valitsemastasi aiheesta integroitu kokonaisuus, jossa yhdistyvät tiedonhankinnan ja valitun oppiaineen tai aiheen oppiminen.

    Aseta tavoitteeksi ongelmalähtöinen, tutkivan oppimisen ja tiedonhankinnan integroitu prosessi, jossa oppijat itse etsivät tietoa, jota sitten jaetaan ja tuotetaan yhdessä yhteisöllisesti.

    Kirjaa suunnitelmaasi näkyviin se, miten opetat tiedonhankintataitoja oppilaillesi. Valitse linkit, joita siinä yhteydessä käytät. Merkitse linkit näkyviin suunnitelmaasi.

    Miten oikea tieto löytyy?
    • Onko materiaali kokonaisuudessaan verkossa?
    • Onko siinä sisällysluetteloa?
    • Ovatko monet sivut keskeneräisiä?
    • Löytyykö sivustokarttaa?
    Linkkejä Integroi tiedonhankinta opetukseen

    Laadi valitsemastasi – jo ehkä edellä työstämästäsi – aiheesta integroitu kokonaisuus, jossa yhdistyvät tiedonhankinnan ja valitun oppiaineen tai aiheen oppiminen.

    Aseta tavoitteeksi ongelmalähtöinen, tutkivan oppimisen ja tiedonhankinnan integroitu prosessi, jossa oppijat itse etsivät tietoa, jota sitten jaetaan ja tuotetaan yhdessä yhteisöllisesti.

    Kirjaa suunnitelmaasi näkyviin se, miten opetat tiedonhankintataitoja oppilaillesi ja valitse linkit, joita siinä yhteydessä käytät. Merkitse linkit näkyviin suunnitelmaasi.