Rektorn som pedagogisk ledare

Det pedagogiska ledarskapet är en viktig, men samtidigt svår och komplicerad del av rektorns arbete. I den finländska skolan är läraren självständig och lärarens pedagogiska sakkunskap ifrågasätts inte. Det pedagogiska ledarskapet förutsätter därför att rektorn har förmåga att leda en expertorganisation, med andra ord uppmuntra, skapa förutsättningar, inspirera och föregå som exempel. Undersökningar visar att rektorn har en viktig roll när det gäller att främja utvecklings­åtgärder i skolan. När rektorn har en tydlig uppfattning om skolans vision som är integrerad i skolarbetet förbinder sig också lärarna bättre till målen. I pedagogiskt ledarskap är det med andra ord viktigt att dra upp riktlinjer för skolarbetet och se till att de följs.

Källor:
Harris, A. 2002. Effective Leadership in Schools Facing Challenging Contexts. School Leadership & Management 22, 15–26.
Kruger, M., Witziers, B. & Sleegers, P. 2006. The Impact of School Leadership on School Level Factors: Validation of a causal model. School Effectiveness and School Improvement, 11, (1), 1–20.