Med skolans mål avses den helhet som omfattar skolans vision och dess olika delområden. I den här delen beskrivs skolans olika mål, skolans vision om användningen av informations- och kommunikationsteknik samt skolans vilja att utvecklas.
I dagens skola använder eleverna mångsidigt olika informationskällor och modern teknologi när de jobbar med realistiska uppgifter och problem. I den här delen bekantar vi oss med nya pedagogiska arbetssätt och metoder.
Lärargemenskapen som arbetsgemenskap har förändrats till följd av intensiva teknologiprojekt och försök. I den här delen granskas lärargemenskapens möjligheter i nätverkens och kommunikationens tidevarv.
Med skolans arbetskultur avses den gemensamma och systematiska informationspraxis som syns i det vardagliga arbetet. I den här delen bekantar vi oss med olika sidor av skolans arbetskultur, allt från informationspraxis till elevernas deltagande.
I den allt mer datoriserade skolan krävs en ny form av tekniskt, och därtill relaterat pedagogiskt kunnande. Tekniken måste för sin del vara ändamålsenlig. I den här delen granskas förutsättningarna för ändamålsenlig användning av IKT.
Rektorns arbetsbeskrivning har förändrats märkbart under de senaste åren. Indelningen i administrativt och pedagogiskt ledarskap räcker inte längre. Den här delen granskar rektorns utvidgade befattningsbeskrivning och erbjuder hjälpmedel för rektorns vardag. Läs mera >>